Logo ConnectingTheDots

BLOGS

Onze visie op actuele ontwikkelingen.

Wij delen regelmatig onze visie en mening over actuele PIM en e-commerce vraagstukken, zodat iedereen die met productinformatie en e-commerce te maken heeft kan profiteren van onze jarenlange kennis.

Blijf op de hoogte
De toekomst van PIM: 3 trends
door Arnout Schutte 03 okt, 2024
Als e-commerceprofessional weet je als geen ander hoe ingewikkeld productinformatiemanagement kan zijn. Verwachtingen van klanten, razendsnelle marktontwikkelingen en de roep om transparantie leggen een enorme druk op hoe jij je productdata beheert en presenteert. En PIM wordt niet alleen ingewikkelder, maar ook strategisch belangrijker. We vatten de ontwikkelingen voor je samen in 3 belangrijke trends: Trend 1 - Meer low-code en no-code Met low-code en no-code-platforms is het eenvoudiger dan ooit om digitale oplossingen te bouwen, zonder diepgaande programmeerkennis. Daardoor kunnen ook niet-technische medewerkers je PIM-processen verbeteren. Zo word je sneller, innovatiever en flexibeler. Wij integreren de mogelijkheden van low-code en no-code in ons PIM , zodat jij nog efficiënter (en, heel belangrijk, zonder ons te hoeven bellen) kunt bouwen aan je dataprocessen en zo continu je concurrenten een stap voor bent met het aanbieden van nieuwe producten en het verbeteren van je gebruikerservaring. Trend 2 – API’s worden de sleutel Geen enkel bedrijf kan al zijn processen in één enkel systeem draaien. Dus moeten SaaS-systemen communiceren en data uitwisselen. API's (Application Programming Interfaces) worden daardoor steeds belangrijker, want zij verbinden van verschillende online systemen en applicaties. Een ‘API-first’ benadering zorgt dat je alleen nog software selecteert die naadloos integreert en communiceert met de rest van je landschap. Zo optimaliseer je je werkprocessen over verschillende applicaties heen en kun je werken met gespecialiseerde software die jouw specifieke uitdagingen oplost. Voor je PIM betekent dit, dat je een pakket moet kiezen dat data makkelijk en snel binnenhaalt uit allerlei bronnen, verrijkt en vervolgens kan doorgeven aan iedere andere applicatie. Dat zijn natuurlijk je sites en apps, maar ook marketplaces, optimalisatie-algoritmes of externe klanten voor jouw data. Trend 3 - De waarde van productinformatie neemt toe Kopers willen steeds meer weten over je producten. Door de groeiende aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid neem de roep om transparantie toe. Waar komt het product vandaan? Wat is de impact ervan op klimaat en maatschappij? Er is grote vraag naar een ‘productpaspoort’: een standaardset met alle relevante informatie over een product. Kun je zo’n paspoort niet laten zien, dan leidt dat tot wantrouwen. Zeker als je in je communicatie duurzaamheidsclaims doet, want dan ligt de beschuldiging van ‘greenwashing’ op de loer. Betrouwbare, gedetailleerde en kwalitatief goede productinformatie is de beste manier om dit tegen te gaan.
PIM AI, 3D, AR, VR
door Arnout Schutte 04 mrt, 2024
Consumenten en B2B-kopers van nu hebben hoge verwachtingen van online ervaringen. En ze hebben gelijk: ze schaffen steeds complexere (en duurdere) producten volledig online aan en ze willen daarbij de zekerheid dat ze precies krijgen wat ze willen hebben. De ontwikkelingen in productconfiguratie, VR en AR gaan bovendien hard en vaak zijn je klanten al verwend door ervaringen op andere digitale platformen. In deze korte paper behandelen we 7 onmisbare zaken voor next level product management. We kopen, werken en leren ook steeds meer online. We hebben dus behoefte aan betere interactie. Werk je in retail en e-commerce , dan ben je dus op zoek om die interactie te bieden, je producten aantrekkelijker te presenteren en klantrelaties te verdiepen. En omdat je weet dat interactieve productconfiguratie, AR en VR zorgen voor meer betrokkenheid ben je op zoek naar manieren om die technologie ook voor jou te laten werken. Processen stroomlijnen. Daarnaast wil je ook het proces achter de online ervaring stroomlijnen. Want als je efficiënter omgaat met product- en contentbeheer, kun je meer kanalen bedienen en meer producten aanbieden, voorzien van betere productcontent. Uitdagingen en manufacturing. In maakbedrijven zien we nog extra uitdagingen. Daar komt veel complexiteit uit de producten zelf. Het ontwerp- en ontwikkelproces, inclusief het creëren en testen van prototypes, gebeurt in deze branche al lang in geavanceerde 3D-tools, maar de koppeling met productbeheer ontbreekt meestal. Terwijl het juist in de industrie belangrijk is om de eindklant te kunnen laten zien hoe het product eruitziet en hoe het werkt. Efficiency en integratie. Wat we in alle branches zien, is dat supply chain managers en logistieke afdelingen productinformatie efficiënter willen beheren en ook beter willen integreren met hun andere processen. Marketing en Sales zijn op zoek naar betere integratie met productontwikkeling en ontwerp en naar nieuwe manieren om hun producten te laten zien in VR en AR. Wat PIM is en waarom het cruciaal is voor je business. Maar voor we verder ingaan op de mogelijkheden van 3D in productmanagement, willen we het hebben over het belang van goed productinformatiemanagement in het algemeen. Want zonder het goede gereedschap is het managen van productcontent en -informatie frustrerend, tijdrovend en foutgevoelig. We zien heel vaak medewerkers 6 keer hetzelfde artikel invoeren, terwijl alleen de kleur verschilt. Of content die live gaat zonder akkoord. Of productmanagers die eindeloos klikken en scrollen, alleen om een gevoel te krijgen voor wat er online staat en wat de kwaliteit is. Verder groeien door het beter te doen. Steeds meer bedrijven zien in dat dat eerst beter moet, voordat ze op andere gebieden kunnen versnellen. Ze begrijpen ook dat betere productcontent beter verkoopt. Productcontent die vooraf goed laat zien wat het product is en wat de exacte eigenschappen en specificaties zijn zorgt voor minder retouren en fouten, een betere klantervaring en consequente branding over alle kanalen. Door over te stappen op integraal productinformatiemanagement (PIM – Product Information Management) kun je dan verder groeien. AI begint te komen, 3D blijft achter. AI-integratie maakt het bijvoorbeeld makkelijk om verschillende versies van content te maken, dashboards en rapporten laten zien wat de kwaliteit van de content is, ‘bulk edit’-functionaliteit vermindert het handwerk en SEO wordt makkelijker. Maar de huidige generatie productinformatiesystemen is nog sterk gericht op tekst- en beeldcontent. Het integreren van AI zien we nu steeds meer, maar nieuwe technologie zoals productconfiguratie, VR en AR gaan nog niet zo hard. Met je PIM het AI- en 3D-tijdperk in: 7 dingen die je de komende 3 jaar nodig gaat hebben. Wil je de komende jaren de complexiteit de baas blijven en in je hele bedrijf maximaal profiteren van 3D- en AI-technologie? Dan zijn dit de 6 dingen die je nodig hebt: 1. Generatieve AI. Ieder bedrijf dat wij spreken is op zoek naar manieren om te profiteren van generatieve AI. Logisch, want je kunt tekst- en beeldgeneratie gebruiken om snel veel varianten van je productcontent te maken. Daarmee kun je content personaliseren of aanpassen aan een kanaal. Maar om dat goed te kunnen doen, moet die AI werken waar je aan je productcontent werkt: in je PIM. Want alleen dan kun je ook echt efficiënter en effectiever worden. Andere AI-tools integreren vaak niet met het PIM of met de rest van je applicaties, zodat je alsnog aangewezen bent op handwerk. 2. Geautomatiseerd inlezen van data. Zonder het centraal en gebruiksvriendelijk inlezen en normaliseren van productcontent zul je altijd blijven zitten met een inefficiënt dataproces. Je leveranciers leveren data altijd net weer in een ander technisch formaat aan, met net weer andere benamingen, eenheden, etc. Bovendien is het lastig om ‘op het oog’ te bepalen wat de kwaliteit is van de aangeleverde data, Om up to date te blijven en om de kwaliteit van productcontent te kunnen monitoren moet je het inlezen en transformeren ervan automatiseren. 3. Multichannel uitleveren van 3D-content. Centraal productinformatiebeheer helpt je om aan ieder kanaal precies de goede content te leveren. Precies dat wil je met 3D-content ook kunnen doen. Zo kun je makkelijker voldoen aan de eisen van verschillende markten, klanten en kanalen. Want er komen steeds meer kanalen die 3D-modellen met een interactieve gebruikservaring kunnen weergeven en reken maar dat je concurrenten die mogelijkheden gaan gebruiken. 4. Gedetailleerde visualisaties. De ‘offline’ component verdwijnt uit steeds meer klantreizen. Dat betekent dat de eisen aan de online klantreis steeds hoger worden. Met productfoto’s alleen ga je het dus de komende jaren niet meer redden. Door fysieke producten duidelijk en gedetailleerd te visualiseren beantwoord je veel vragen die online kopers hebben. Daarbij hoort bijvoorbeeld ook het uitlichten van unieke productkenmerken met interactieve touchpoints: laat mensen bijvoorbeeld de USB-poort van een laptop aanklikken om de specificaties te zien. Of doe hetzelfde met de allergie-informatie op een pak koekjes. 5. Intuïtief contentbeheer. Productcontent is niet statisch en je bent iedere dag bezig hem te updaten, uitbreiden en verbeteren. Met de mogelijkheden van 3D, AR en VR komt daar de optie bij om realtime product- en verpakkingscombinaties te maken. Een systeem waarmee je naadloos en intuïtief kunt samenwerken aan content, ook in een internationale setting, bespaart niet alleen tijd en kosten door het overbodig maken van fysieke prototypes, mock-ups en fotosessies, het zorgt ook dat je heel snel content op maat kunt maken voor iedere klant en iedere markt. 6. Onbeperkte realtime configuratiemogelijkheden. We kopen steeds meer verschillende producten online en de producten die we kopen worden steeds complexer. Zowel in B2B als in B2C zien we dat ook ingewikkelde, technische producten online worden verkocht zonder tussenkomst van een adviseur of verkoper. Dat is fijn voor de aanbieder, want die kan zijn mensen elders inzetten. En het is fijn voor de klanten, want die kunnen zelf kiezen wanneer en waar ze hun aankoop doen. Terwijl ze er door de gepersonaliseerde ervaring zeker van zijn dat ze precies krijgen wat ze willen hebben. 7. Verregaande integratie van ontwerp tot verkoop. Omdat ontwerp en ontwikkeling van de meeste producten al gebeurt in geavanceerde 3D-software, is het een logische volgende stap om de productdata die daar gegenereerd wordt direct over te zetten naar het PIM. Daar win je veel snelheid mee, omdat je in feite niet meer hoeft te wachten tot een product echt bestaat voordat je het online aanbiedt. De noodzaak om voor iedere nieuwe variant of kleur van een artikel nieuwe content te maken vervalt helemaal. Dat maakt je snel, efficiënt en klantvriendelijk. Hoe je het voor elkaar krijgt. Maar hoe krijg je dat allemaal voor elkaar? Hoewel de technologie in productconfiguratie, AR, VR en 3D-modeling de laatste jaren enorme stappen vooruit heeft gezet (om het over AI nog maar niet te hebben), was er nog geen enkele PIM-leverancier die deze functionaliteiten had ingebouwd. Daarom gingen we samen met MetaChef aan het werk. We bouwden een PIM met de 3D- en AI-functies waarmee onze klanten de toekomst in kunnen. Een systeem dat 3D-modellen direct vanaf de ontwerpafdeling kan meenemen naar je commercekanalen, aangevuld met standaardmodellen van duizenden artikelen uit onze 3D-bibliotheek. Een centraal platform dat alle productcontent, inclusief 3D-modellen, toegankelijk maakt in zowel 2D als 3D en AR- en VR-ervaringen. Betere content, minder verspilling. Op dit platform zet je snel de stap van product development naar commerce. Productcontent is van hogere kwaliteit en bovendien overal identiek. Nooit meer verschillende informatie op website, verpakking of waar dan ook: als er iets verandert, pas je het centraal aan en zelfs je productafbeeldingen en configurators veranderen mee terwijl de bron van de informatie altijd te traceren is. Bovendien heb je, zeker in food, duurzaamheidswinst omdat je minder verspilling hebt. Het productplatform voor jouw toekomst. In deze oplossing levert ConnectingTheDots hun internationaal bewezen PIM-systeem en voegt MetaChef daar een 3D-catalogus, een 3D-configurator en een 3D-content creator aan toe. Samen geeft dit jou het productplatform dat de basis wordt van grote successen in het ontwikkelen, vermarkten en beheren van je producten. Meer weten? Wil je meer weten over Next Level Product Management met ConnectingTheDots PIM en MetaChef ? We hebben het er graag over met je en we hopen op een mooie 3D-productmanagementuitdaging van jou.
PIM voor AI en ML
door Arnout Schutte 01 feb, 2024
Machine Learning en Artificial Intelligence, oftewel AI, onderwerpen die booming zijn op dit moment. Kan je ook iets met AI en Machine Learning op het gebied van productbeheer? En wanneer dat zo is, hoe kan je dat dan voor je laten werken in combinatie met PIM of met je Productbeheer Software? Bij ConnectingTheDots zijn we al enige tijd bezig met AI en Machine Learning in combinatie met productbeheer. We willen in deze blog een aantal praktische mogelijkheden voorstellen die relatief eenvoudig toe te passen zijn in een PIM systeem . Product herkenning door middel van afbeeldingen. Je kunt Machine Learning toepassen op productafbeeldingen. Op basis van een product afbeelding kan door middel van Machine Learning interessante informatie wordt verkregen. Denk hierbij aan kleur indicaties, het type product, en kenmerken van het product. Deze informatie kan vervolgens gebruikt worden voor een aantal zaken. Als eerste de classificatie van producten. Op basis van de informatie op een product afbeelding, zoals het type product, die een service als bijvoorbeeld Amazon Rekognition biedt, kan in een PIM oplossing een product geclassificeerd worden. Wat een efficiency verbetering kan zijn als medewerkers dit in PIM handmatig moeten doen. Als tweede de kenmerken die via Machine Learing gegenereerd worden. Die kunnen gebruikt worden om ontbrekende productkenmerken automatisch aan te vullen bij producten in PIM. Product content populating. AI kan goed ingezet worden om product content te verrijken. Denk hierbij met name aan productomschrijvingen, product titels enzovoort. Dat werkt als volgt. Product kenmerken worden naar een AI tool zoals bijvoorbeeld ChatGPT gestuurd vanuit PIM. Denk aan kenmerken zoals type product, merk, kleur, materiaal, seizoen etc. Op basis hiervan wordt door een AI tool een productomschrijving gegenereerd die gebruikt kan worden op het product. Naast een efficiency voordeel, de tekst hoeft immers niet door een product content specialist geschreven te worden, is het feit dat er unieke product content wordt gegenereerd. Je kunt natuurlijk ook een stap verder gaan. Zo kan je via een AI tool ook meerdere omschrijvingen voor een product laten genereren Natuurlijk zou je beide voorbeelden kunnen combineren. Dus eerst op basis van een product afbeelding product kenmerken genereren. En op basis van deze verkregen kenmerken door een AI tool product omschrijvingen genereren. Kortom, Machine Learning en AI zijn krachtige instrumenten in het domein van product management. De choice is yours! Bedenk echter wel een ding, zorg dat je de output altijd (steekproefsgewijs) controleert. Vlekkeloos werken AI en Machine Learning nog niet.
E-commerce met PIM
door Arnout Schutte 02 jan, 2024
Van e-commerce wordt altijd groei verwacht. Ergens is die rek er met je eigen product assortiment een keer uit. Dus dan kun je denken aan assortimentsuitbreiding of nieuwe verkoopkanalen gaan inzetten. Als je dat grootschalig gaat doen, is je product data een kritische succesfactor. De online bestedingen en aankopen groeien elk kwartaal gestaag door in Nederland. E-commerce teams krijgen dan ook vaak van hun leidinggevenden een hoger target om te realiseren. Twee groeistrategieën passeren op een gegeven moment de revue: Assortiment uitbreiden: Dat gaat het snelste door producten aan je eigen productassortiment toe te voegen die je niet zelf produceert en ook niet zelf op voorraad hebt. In vaktermen aangeduid met het begrip “longtail”. Nieuwe kanalen inzetten: Via marktplaatsen zoals Amazon, Real.de, bol.com of shop-in-shop constructies bereik je direct een groot publiek. Ook een combinatie van beiden kan interessant zijn: je eigen assortiment in combinatie met een longtail assortiment verkopen via marktplaatsen of shop-in-shop formules. Welke vorm je ook kiest, de key tot succes ligt in de product data. En om meer precies te zijn, in eerste instantie in de product master data. Daarna pas in de verbetering van product data in het licht van conversie optimalisatie. Misschien is product master data geen sexy onderwerp, maar oh zo belangrijk als je het hebt over longtail of extra verkoopkanalen. Product Master Data. Met de product master data bedoelen we de essentiële product data die gebruikt wordt om een product te rubriceren, te registreren en te kunnen verhandelen. Zoals artikelnummer, classificatie, leveranciersinformatie, beschikbaarheidsinformatie en bijvoorbeeld prijsinformatie. Longtail: Wanneer je groot inzet, wil je het opnemen van longtail producten in je systemen automatisch laten verlopen. Wanneer dit niet het geval is, ben je enorm veel tijd kwijt om constant handmatig uitbreidingen en updates te verwerken. Denk aan prijswijzigingen, wijzigingen in beschikbaarheid of het opvoeren van nieuwe producten. Moet je dit handmatig doen voor honderden, of misschien zelfs duizenden producten, dan is er eigenlijk geen beginnen aan. Te meer omdat dit elke dag weer terug komt. En dit zijn dan de basics. Hier moet je dus gaan automatiseren waarbij je gebruik maakt van product master data. Slimmer verkopen: Ook hier geldt dat het handmatig bijhouden van honderden producten in verschillende marktplaatsen al haast een dagtaak is. Je moet er steeds weer voor zorgen dat de beschikbaarheid is bijgewerkt om backorders te voorkomen. Je moet constant handmatig producten verwijderen en nieuwe toevoegen, en je moet constant je verkoopprijs attractief houden. Ten opzichte van je eigen marge en de veranderende prijzen van je concurrenten. Wederom ligt hier de sleutel in het automatiseren van die product master data. Groeien met business logic. Kortom, om snel en efficiënt online te groeien met longtail producten, wil je bepaalde business logic kunnen toepassen op je product assortiment om tijd te winnen met je team. Anders gezegd, je wilt regels kunnen instellen in je systeem die automatisch updates uitvoeren op wijzigingen in product data die leveranciers van longtail producten aanleveren. In ieder geval wil je via master data wijzigingen in productbeschikbaarheid en het toevoegen van nieuwe of vervangende producten van een reeds bestaand product automatiseren. Je wint niet alleen flink veel tijd terug, je verkleint de kans op fouten en bent altijd actueel. Je kunt ook verder gaan. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch berekenen van de verkoopprijs. Hier kunnen instelbare prijsregels van voordeel zijn: van merk X binnen productgroep Y 2,5% opslag en merk A binnen productgroep B een opslag van 4,2% met afronding naar een “cleane” verkoopprijs, zoals €99,95. Alleen bij producten waar het echt loont voer je dan nog de handmatige finetuning van de verkoopprijs uit. Zit je in een industrie waarin je veel distributeurs hebt met een overlappend productassortiment, dan kun je via automatisering ook het zogeheten “ontdubbelen” toepassen. Op één product worden nu meerdere leveranciers met verschillende prijzen en beschikbaarheid bijgehouden, waarna je met behulp van business rules kunt bepalen welke leverancier de voorkeur heeft. Marktplaatsen. Ook bij het verkopen van grote aantallen producten via verschillende marktplaatsen of shop-in-shop constructies, is automatisering over de as van product master data je vriend. Denk hierbij aan business logic om een reeks producten naar een marktplaats te publiceren, producten die niet meer beschikbaar zijn bij te werken en bijvoorbeeld een weekendpromo voor merk X en Y in te plannen. En met business logic kun je natuurlijk meer. Zoals prijs updates automatisch doorzetten naar marktplaatsen. Automatiseren van Product Master data loont! Dus, ga je serieus werk maken van het aanvullen van je huidige productassortiment met een longtail assortiment? En/of ga je juist verkopen op veel meer verkoopkanalen? Denk dan goed na over het automatiseren van product master data. Het loont. Het maakt weer tijd vrij voor andere belangrijke zaken. Zoals productinformatie beter vindbaar maken voor zoekmachines of productinformatie verrijken voor het verhogen van je conversie. Het zijn dit soort onderwerpen waar de e-commerce professional tijd voor moet hebben.  Echt bezig zijn met de handel is ook zoveel leuker dan handmatig producten inkloppen en moeten aanpassen. En dat kun je doen met een PIM systeem dat niet alleen geschikt is voor het beheren van commerciële productdata zoals afbeeldingen, productteksten en specificaties, maar juist geschikt is om de product master data te automatiseren zoals prijs en productbeschikbaarheid. Product master data klinkt misschien niet zo prikkelend, maar het is oh zo krachtig als je de e-commerce omzet wilt laten groeien.
PIM voor B2B
door Arnout Schutte 01 dec, 2023
Heb je het over Product Information Management (PIM) dan ligt de nadruk vaak op B2C. Maar B2B e-commerce groeit enorm momenteel. Daarmee groeit ook voor B2B de noodzaak van het creëren van betere productinformatie en het ontsluiten daarvan naar nieuwe kanalen. Voor de keten van fabrikanten, distributeurs en groothandel brengt e-commerce nieuwe uitdagingen die PIM kan helpen oplossen. Deze partijen kennen allemaal hun verschillende uitdagingen, in het bijzonder in branches waarbij er geen sprake is van een industriestandaard. Is je bedrijf actief in een branche waarbij er al een industriestandaard voor product informatie wordt gebruikt? Gefeliciteerd! Dan heb je het waarschijnlijk al een stuk makkelijker. In dit artikel focussen wij op fabrikanten, oftewel brand owners die actief zijn in een branche waarin een industriestandaard geen gemeengoed is. En dat zijn er nogal wat. Brand owners missen controle. Populair gezegd is digitale productinformatie niets anders dan de digitale tweeling van het echte, fysieke product. Maar bij best veel fabrikanten is het digitale zusje vaak nog het ondergeschoven kindje van het echte product. Toch is het verstandig als fabrikant om ook aandacht te schenken aan het digitale zusje: de digitale productinformatie. Zeker als het gaat om duurzame goederen die niet frequent afgenomen worden. Want de kans is groot dat de uiteindelijke koper van je product zich eerst online zal oriënteren, waar het digitale zusje haar mannetje zal moeten staan. De informatie moet aantrekkelijk, actueel en compleet zijn. En natuurlijk moet je productinformatie ook SEO-geoptimaliseerd zijn. Dit laatste helemaal als je als fabrikant het product rechtstreeks naar de consument wil verkopen via de eigen online brandstore (de trend Direct-to-Consumers). Direct gevaar. Goede productinformatie doet meer dan alleen de kans op succesvolle conversie verhogen. In het verwaarlozen van productinformatie als fabrikant schuilt ook een direct gevaar. De kans is dan reëel dat een schakel in de keten, bijvoorbeeld een retailer, zelf aan de slag gaat met de informatie over je product. Daardoor geef je als fabrikant de controle uit handen over de presentatie van je product op online kanalen zoals webshops, productfeeds, zoekmachines, nieuwsbrieven, digitale schapkaarten en marktplaatsen. Met tot gevolg dat geweld gedaan kan worden aan de presentatie van je producten. Op het gebied van correctheid, aantrekkelijkheid, volledigheid, imago/professionele presentatie in tekst, beeld en video. En uiteindelijk natuurlijk ook de algehele uitstraling die je wilt overbrengen als merk. Grote uitdaging. Je grote uitdaging als brand owner is dus het optimaal presenteren van je producten in de verkoopkanalen van je partners zoals retailers. Een aantal specifieke challenges uit de B2B-praktijk: Outperform concurrenten: Wanneer de productinformatie die je stuurt incompleet of niet aantrekkelijk is, zal er een veel grotere kans zijn dat zo’n retailer of wederverkoper gaat sleutelen aan je product. Voorkom dit. Dat doe je door ervoor te zorgen dat de productinformatie die je verstuurt goede en meerdere afbeeldingen bevat, voorzien is van de juiste en complete set van specificaties en aantrekkelijke omschrijvingen heeft. Doe dit structureel beter dan je concurrentie. Wil je nog een stapje verder gaan? Kijk dan of je informatie kunt toevoegen over de toepassing van een product, reviews van klanten en USP’s. Let op, uiteraard kijk je wel goed hoe je je aandacht over een product besteedt. Voor een setje tiewraps van € 0,69 heeft dit niet veel zin, maar voor bijvoorbeeld high-end kantoormeubilair uiteraard wel. Media: Voor veruit de meeste productgroepen geldt: meerdere afbeeldingen doen wonderen. Niet alleen voor het stimuleren van de verkoop. Maar ook om miskopen te voorkomen die resulteren in klantontevredenheid en retouren. Tip: de ervaring die onze klanten door de jaren heen hebben opgedaan is dat het zelfs kan lonen om voor sommige productcategorieën per product een 360 graden filmpje te maken. Daarmee ga je retouren tegen. Classificatie: Hoe evident het ook klinkt, zorg ervoor dat elk product altijd toegewezen is aan een productgroep. Ben je actief in een branche waarbij de industriestandaard gemeengoed is? Gebruik dan bij voorkeur ook die classificatiestructuur voor je export. De kans is groot dat je afnemers vertrouwd zijn met die structuur en actief gebruiken. Dat verkleint weer de kans dat je producten per ongeluk in de verkeerde structuur terecht komen, bijvoorbeeld in een webshop van één van je afnemers. Nog een tip uit de praktijk: wijzig je productgroepen niet continu in je export. Wijzigingen in de classificatiestructuur van exports leiden tot veel aanpassingswerk bij je afnemers, hetgeen foutgevoelig is. Wat ertoe kan leiden dat je producten in een verkeerde categorie voorkomen op prijslijsten of webshops, of er in het geheel niet meer in voorkomen. Bundels: Wil je je marge verhogen bij verkoop via derde partijen? Kijk dan eens of je een voorgedefinieerde bundel kunt maken uit twee of meerdere artikelen. Deze heeft dan natuurlijk een eigen artikelnummer, eigen afbeelding en omschrijving van welke producten er in de bundel aanwezig zijn. Wel is het natuurlijk zaak dat je de bundel samenstelt uit artikelen die je ook daadwerkelijk kunt leveren en in je eigen systemen administratief kunt afhandelen. Een goede PIM-oplossing biedt mogelijkheden voor deze uitdagingen. Als brand owner is het zaak om je producten in verkoopkanalen van je verdelers te positioneren, zoals jij als brand owner dat wilt. Neem dat digitale zusje serieus. Het loont. Neem je hierbij bovenstaand advies in acht, dan ben je absoluut op de goede weg! De verleiding bij een verkoper om de productcontent die je hebt aangeleverd nog eens aan te passen neemt hierdoor enorm af. Je zorgt immers voor kwalitatieve productinformatie naar je afnemers toe waarop ze kunnen vertrouwen. Vertrouwen is nog altijd de basis van handel. Wil je voorkomen dat dit je opzadelt met allerlei extra werk en controleslagen, dan zijn spreadsheets niet langer je vriend. Een goed PIM systeem dat je in staat stelt om je productinformatie te tunen op afnemersgroepen en vervolgens automatisch naar deze afnemers publiceert is dan your new best friend.
PIM in de praktijk
door Arnout Schutte 01 nov, 2023
In e-commerce en retail maakt kwalitatieve productinformatie tegenwoordig het verschil. De aangewezen tool daarvoor is een Product Information Management (PIM) systeem : hiermee heb je de mogelijkheid om uitbreiding van het productassortiment te ondersteunen en kun je de kwaliteit van de productinformatie gaan verbeteren. Maar in de praktijk gebeurt dat niet vanzelf. Na ingebruikname van PIM en het harde werk wat daarmee gemoeid is, kunnen de verwachte resultaten toch uitblijven. Frustrerend voor het team en de mensen met de portemonnee, de directie. Hoe zorg je ervoor dat je in PIM de producten doelgericht geoptimaliseerd hebt? Vooral bij retailers en handelsbedrijven staat het verdiepen en verbreden van het productassortiment op de agenda. Met een groter assortiment biedt je je klanten een vollediger aanbod. Met daarbij de kans om nieuwe klanten te werven. En de mogelijkheid om bestaande klanten te verleiden om extra producten te kopen uit nieuwe assortiment categorieën. En wanneer deze hoeveelheid producten niet meer in een ERP of e-commerce omgeving passen, ligt de stap voor de hand om te kiezen voor een PIM oplossing. Gemakkelijk schaalbaar en hét middel om productdata te verrijken. Je hebt je als e-commerce manager hard gemaakt voor een investering in PIM bij de directie. Voor de aanschaf en implementatie van PIM zijn middelen en mensen vrijgemaakt. Daarna is het aan het team om de aangereikte kansen om te zetten in harde resultaten. Maar die blijven uit. Wat is er aan de hand? Het team dat verantwoordelijk is voor het invoeren en optimaliseren van productdata, ziet zich geconfronteerd met een enorme hoeveelheid werk. En ondanks extra capaciteit die is vrijgemaakt, blijft het worstelen om niet alleen de producten in PIM te krijgen, maar ook nog eens vlot te optimaliseren. Want, niet alleen wordt het aantal producten enorm uitgebreid, er is ook meer unieke informatie van een product nodig om de vindbaarheid en verkoopbaarheid te verbeteren. Waar begin je? Product content management in de praktijk: hoe verdeel je de aandacht van je team zo goed mogelijk over het productassortiment? De grote valkuil is om maar ergens te beginnen en met oogkleppen op te blijven invoeren en optimaliseren totdat de stapel weg is. Begin je in PIM bijvoorbeeld met leverancier A en werk je naar de Z toe, dan zul je op een gegeven moment toch leverancier A weer moeten bijwerken wanneer er updates zijn. Wil je alle producten voorzien van een unieke productomschrijving? Dan ben je ook nog maanden bezig. Vooropgesteld dat er in de tussentijd geen nieuwe producten bij komen. Wat een utopie is. PIM biedt weliswaar praktische tools om grote hoeveelheden productdata te beheren, maar persoonlijke aandacht blijft nodig op artikelniveau. Werk in PIM aan de hand van de assortimentsstrategie. De oplossing ligt in het werken aan de hand van je assortimentsstrategie: Als het goed is, zijn alle producten in jullie assortiment opgenomen met een bepaald doel. Ga dan ook aan de hand van die doelen je productassortiment verdelen. Het doel met de meeste prioriteit pak je als eerste op. Een voorbeeld. Voor een online retailer kan het goed zijn dat de volgende doelen gelden: Verkeer. Welk gedeelte van je assortiment gebruik je voor het bouwen van verkeer? Dit zijn je trafficbuilders voor SEO of juist voor bezoekers over je winkelvloer. Marge. Vervolgens kijk je naar de producten waarmee je je klanten graag je winkel of webshop ziet verlaten. Met welke producten verdien je de beste marge? Scherp ingekochte producten of private labels vallen hier typisch onder. Dit zijn de margemakers. Extra verkoop. Met welke producten kun je het aantal orderregels optimaliseren? Dit zijn aanvullende en bijbehorende artikelen, zoals bijvoorbeeld een extra accu of Office 365 software bij de aanschaf van een laptop. Stel je deze kernvragen aan je eigen organisatie, dan kun je heel gericht van start gaan met productoptimalisatie. Heb je niet genoeg verkeer in je winkels of webshop? Dan begin je met het invoeren en optimaliseren van producten die bezoekers zullen aantrekken. Merkartikelen met unieke foto’s, omschrijvingen en een scherpe prijs bijvoorbeeld. Valt de gemiddelde marge per product tegen? Maak dan een slag met je margemakers. Kijk hoe je die producten verbetert. Prijs deze producten extra aan door bijvoorbeeld aan te geven wat jullie beste keuze producten zijn in deze categorie aangevuld met unieke USP’s. Hiermee bouw je een brug naar producten die verkeer brengen. Lopen die twee goed? Dan kun je vervolgens verder optimaliseren met producten die zorgen voor cross- en upsell. Praktisch en effectief met PIM. Dit is echt een model geboren uit de praktijk. Je zult het dan ook niet in de marketingboeken terugvinden. Maar het werkt erg goed wanneer je keuzes moet maken in de hoeveelheid producten die je met je team kunt optimaliseren. Dit model kun je ook toepassen op gedeelten van je assortiment, per categorie of leverancier. Heb je een categorie met genoeg verkeer maar te weinig marge? Dan focus je in deze categorie op de margemakers. Heeft het seizoen een bepalende invloed op een bepaalde productcategorie, zoals bij cv-ketels of tuinproducten? Dan plan je de optimalisatie van de productcontent in deze categorieën vroegtijdig zodat je op tijd klaar bent voor het seizoen. Neem je assortimentsstrategie als uitgangspunt voor het bepalen van de prioriteiten bij productoptimalisatie. Zo haal je het maximale uit je productcontent optimalisatie inspanningen en zie je dat PIM voor iedereen de onmisbare, centrale bron voor productcontent wordt binnen je (retail) organisatie. Je zult zien dat je zo de rust en de ruimte creëert die je team nodig heeft om efficiënt unieke productcontent in PIM te maken. Ervaar jij zelf een uitdaging bij het optimaliseren van productdata? Of heb je een andere vraag op het gebied van Product Informatie Management ?
PIM voor seo
door Arnout Schutte 02 okt, 2023
In een wereld waar naar schatting 1 miljard websites en 60 miljard pagina’s online staan, waar ongeveer 94% van de Nederlanders Google als zoekmachine gebruikt en waar meer dan 50% van de mensen alleen op de eerste vijf zoekresultaten in Google klikt, is het belangrijker dan ooit om online goed gevonden te worden. Benieuwd hoe productdata hier effectief aan kan bijdragen? Lees dan snel verder. Laten we bij het begin beginnen. Wat is productdata? Zoals het woord data al doet vermoeden, gaat het hier om de productspecifieke gegevens, zoals bijvoorbeeld: merk, afmeting, kleur, gewicht, maat, etc. Gegevens die een onmisbaar onderdeel zijn van het product en voor de eindgebruiker, de klant. Deze productdata ondersteunt de klant namelijk in zijn of haar zoektocht naar het perfecte product en kan heel eenvoudig worden verzamelt in een PIM systeem. Als voorbeeld hiervoor nemen we een webshop die dameskleding verkoopt. Voor deze webshop is het uitermate belangrijk dat de productdata goed op orde is. Als de klant zoekt naar een blauwe jas maat M, wil zij uitkomen op een selectie van blauwe jassen in maat M. Verschijnt er door gebrek aan juiste product data (of gebrek aan juiste inrichting en structuur) een rode jas maat M of een blauwe jas maat XL, dan is de zoekopdracht voor deze klant niet relevant en is de kans groot dat zij ergens in het proces de webshop zal verlaten. Om dit proces goed te begrijpen leggen we eerst uit wat SEO inhoudt. Leestip: Als je geinteresseerd bent in de relatie van productinformatie tot online vindbaarheid, dan hebben we nog een leuke blog voor je! SEO in de notendop. “Waar kun je het beste een lijk verbergen?” De tweede pagina van Google, daar komt toch nooit iemand… Hoe vaak klik je zelf door naar de zoekresultaten op pagina 2, 3 of 4? Waarschijnlijk is het antwoord op deze vraag bijna nooit. Des te belangrijker om te zorgen dat jouw website of webshop zo goed mogelijk scoort in de zoekmachine. Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken. In deze blog focus ik mij vooral op de productdata en het belang hiervan voor de organische vindbaarheid. De overige (minstens zo belangrijke) onderdelen van een SEO-strategie, zoals bijvoorbeeld de technische optimalisatie, laat ik in deze blog buiten beschouwing. Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Zoekmachine optimalisatie omvat alle activiteiten die je doet om er uiteindelijk voor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten (ook wel gratis resultaten genoemd) van de zoekmachines komt te staan. In Nederland hebben we het dan in zo’n 94% van de gevallen over Google, maar daarnaast zijn er ook zoekmachines zoals Bing en DuckDuckGo. Er zijn vervolgens nog zo’n 200 factoren die bepalen hoe je gerankt wordt, maar er zijn maar enkele mensen binnen Google die al deze factoren kennen. Voor de rest van de wereld zal dit helaas nooit kenbaar worden. Wat we wel weten is dat al die factoren onder te brengen zijn in drie hoofdcategorieën: Techniek Content Autoriteit Waarbij techniek en content voornamelijk zijn gericht op de bezoeker van je website. Als je bezoeker tevreden is en vindt wat hij of zij zoekt, dan zal de autoriteit (in theorie) naarmate de tijd vordert vanzelf moeten stijgen. Om voortdurend te verbeteren op SEO gebied zul je hier continu mee bezig moeten zijn. Het meest belangrijke is dat je unieke, relevante content voor je doelgroep maakt. Wat is het zoekgedrag van consumenten tegenwoordig? Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online 23,7 miljard (!) euro uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10% vergeleken met het jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, die een onderzoek heeft gedaan naar online consumentenbestedingen in Nederland. In heel 2018 heeft 96% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder één of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2% meer dan het jaar daarvoor. De 23,7 miljard betrof 242 miljoen online aankopen. Volgens Engel, Blackwell en Miniard (1990) bestaat het consumentengedrag uit zes fases: behoefte herkenning, informatie zoeken, beoordelen van alternatieven, keuze van verkoopkanaal, aankoop en resultaat (gebruiken, evalueren en afdanken). Vooral in de tweede fase heeft internet, en vooral de zoekmachine Google, een enorme invloed. Als bedrijf wil je hier naar voren komen wanneer jouw informatie en producten relevant zijn voor de zoeker. Daarnaast is de aankoopfase een andere hele belangrijke fase in de cyclus. Het is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de drempel tot een aankoop zo laag mogelijk is. Het aankoopproces kan bepalend zijn voor de ervaring van de consument. Het is daarom van groot belang dat de website gebruiksvriendelijk is. Ook dit is deels te bereiken met productdata. Hoe fijn is het voor de zoeker om de zoekopdracht zó te kunnen verfijnen dat er alleen maar relevante resultaten op het scherm verschijnen? Ook dit is onderdeel van het verbeteren van je productdata en de manier waarop die gestructureerd is. Het moge het duidelijk zijn dat het optimaliseren van productdata van onmisbaar belang is wanneer je zichtbaar wilt zijn bij de eindgebruiker. Ervaar jij zelf een uitdaging bij het optimaliseren van productdata? Of heb je een andere vraag op het gebied van Product Informatie Management?
PIM
door Arnout Schutte 01 sep, 2023
Wanneer je een klein productassortiment hebt, wordt productinformatie in veel gevallen handmatig per product ingevoerd en verrijkt. Dit verrijken is een belangrijke stap in de race om de aandacht van de klant. De online zichtbaarheid is namelijk een steeds belangrijker onderdeel in de customer journey. Wanneer het productassortiment groter wordt, is dit proces van verrijken van productinformatie opeens een tijdrovende klus geworden. In deze situatie kun je je onderscheiden door sneller en slimmer unieke, maar nog belangrijker, zoekmachine vriendelijke productinformatie te maken. Dit is precies waar een Product Informatie Management (PIM) systeem bij kan helpen. Benieuwd hoe een PIM systeem vóór je kan werken? Lees dan snel verder. Standaard productinformatie via databroker. In een PIM systeem kun je standaard productinformatie verzamelen via een databroker. Een databroker is een bedrijf dat productinformatie verzamelt uit verschillende bronnen en vervolgens verwerkt om het te verrijken of te analyseren. Daarna worden licenties afgegeven voor bepaalde of beperkte toepassingen, zodat andere bedrijven zoals bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie en bijvoorbeeld ziekenhuizen over deze (veelal verplichte) productinformatie beschikken. Nadeel is dat dit geen unieke productinformatie is en dat de concurrent ook over deze productinformatie beschikt. Waaraan moet productinformatie aan voldoen voor zoekmachine optimalisatie? Het online succes van een product wordt bepaald door goede productinformatie, goede marketing en vraag naar een product. Een product verkoopt zich namelijk niet automatisch. Daarvoor is hulp nodig. Een goede website, een goed Product Informatie Management (PIM) systeem en de juiste marketing via verschillende kanalen. Het is om te beginnen verstandig om te kijken hoe je je assortiment bekend maakt bij het grote publiek. Voor een klein assortiment is dat vrij eenvoudig. Je beheert je producten handmatig bijvoorbeeld in je Google Shopping account, je Google Ads account en via de verschillende socialmediakanalen. Met een uitgebreid assortiment wordt dit al tijdrovend en foutgevoeliger. Een PIM e-commerce systeem biedt dan uitkomst. Eerder was de organische vindbaarheid vaak een ondergeschoven kindje en zette men massaal in op adverteren. Tegenwoordig is dit wel anders en zien steeds meer bedrijven het belang van een goede SEO strategie in. Veel van de marketingmiddelen zijn betaald, denk aan Google Ads en adverteren op (social) media. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de marge op een product. Het scoren op de organische vindbaarheid met productinformatie is wel een uitdagende en tijdrovende klus, maar is er zeker een die zich op de lange termijn uitbetaald. Waar het op neer komt: Productinformatie moet uniek Productinformatie moet de juiste keywords bevatten En productinformatie moet informatief zijn Stap 1. Zoekwoordenonderzoek voor belangrijke zoekwoorden. Zorg dat je vooraf een zoekwoordenonderzoek laat uitvoeren om de beste zoekwoorden of zoekwoordcombinaties met productinformatie in kaart te brengen. Mensen zoeken in de regel niet meer op één woord, maar gebruiken woordcombinaties of stellen hele vragen aan Google (ook met de opkomst van voice search is dit steeds gebruikelijker). Meerdere woorden gebruiken in je zoekopdracht geeft een relevanter antwoord. Bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘Schoenen’ geeft een ander resultaat dan ‘Blauwe Nike schoenen maat 40. Hoe meer je als retailer inspeelt op deze zoekwoordcombinaties met relevante productinformatie, hoe belangrijker je bent voor je doelgroep. Stap 2. Bepaal welke zoekwoorden je wilt gebruiken voor je producten. Haal uit je productinformatie zoekwoorden, en verwerk deze op de juiste plekken op de pagina, zoals: In de url van de pagina In de titel van de pagina In de meta omschrijving van de pagina In de headers of koppen op de pagina (heading tags) In de tekst en het belangrijkste woord in ieder geval in de eerste alinea Stap 3. Maak zoekmachine vriendelijke url’s. Een zoekmachine vriendelijke url is leesbaar, bevat het belangrijke zoekwoord van de pagina en is niet te lang. Gebruik dus geen codes in de url en zorg dat de woorden los van elkaar geschreven zijn en verbonden zijn met een streepje (-). Wanneer je een webshop hebt in combinatie met onze PIMeCommerce oplossing , kun je op slimme manieren een goede URL opbouwen. Ook dit relatief klein lijkende onderdeel draagt bij aan je SEO waarde. Een goed opgebouwde URL kan bestaan uit elementen zoals merknaam, artikelnummer en kleur. De data die PIMeCommerce gebruikt om deze URL goed op te bouwen komt uit je Product Informatie Management (PIM) systeem . Stap 4. Gebruik voor elke pagina een unieke paginatitel. De paginatitel moet voor elke pagina uniek zijn. De titel geeft een directe beschrijving van de pagina. Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel wordt gebruikt. De paginatitel mag 55 karakters bevatten. Meer karakters worden er niet getoond. Stap 5. Zorg voor een pakkende meta omschrijving. De meta omschrijving draagt indirect bij aan het succes van de vindbaarheid. Zorg dat de meta omschrijving pakkend is en een korte beschrijving geeft van de pagina. Gebruik het belangrijkste zoekwoord in deze beschrijving. Maak de omschrijving niet te lang. Google toont 155 karakters in het zoekresultaat. Een langere beschrijving wordt afgekapt. Stap 6. Gebruik heading tags met de belangrijkste zoekwoorden. De heading tags zijn de koppen op de pagina’s. Deze koppen maken de pagina leesbaar en scanbaar. De headings worden aangeven met H1, H2, H3, etc. De H1 kop gebruik je voor de zichtbare titel op de pagina en komt maar één keer voor op een pagina. De H1 bevat het belangrijkste zoekwoord van de pagina. H2 koppen kunnen vaker voorkomen, net zoals H3 koppen. En H3 kop is weer een subkop van H2. Het mooie is dat je deze headings vanuit je Product Informatie Management (PIM) systeem automatisch kunt voeden. Dit scheelt veel tijd! Stap 7. Gebruik unieke content en unieke beschrijvingen. Kopieer nooit alleen maar de beschrijvingen die aangeleverd worden door leveranciers, producenten of databroker. Als je de productomschrijvingen exact zo plaatst als ze zijn aangeleverd, dan zorgt dit voor “duplicate content”. Google laat alleen unieke content zien en zal je gekopieerde omschrijvingen niet tonen. Het is daarom van groot belang de standaard aangeleverde content (wat vaak de basis vormt), aan te vullen met unieke onderscheidende content. Een Product Informatie Management (PIM) systeem biedt je de mogelijkheid om deze unieke productinformatie (automatisch) toe te voegen. Stap 8. Gebruik voldoende woorden. Een sterke productomschrijving dient uit minimaal 350 woorden bestaan. Achterliggende pagina’s uit minimaal 550 woorden. Gebruik ook de belangrijke zoekwoorden in deze tekst. Het belangrijkste zoekwoord moet vaak genoeg gebruikt worden, maar ook weer niet té vaak: een standaard regel is een zoekwoord dichtheid van 2%. Dus op de 100 woorden gebruik je het zoekwoord 2 keer. Gebruik je het zoekwoord te vaak dan wordt de tekst minder fijn om te lezen. Het gebruik van synoniemen of relevante woorden is dan een oplossing. Stap 9. Verbeter de afbeeldingen op de pagina. Zorg dat je de productafbeeldingen verbetert. Bij het verbeteren van afbeeldingen moet je letten op: De afbeeldingsgrootte (zorg voor minder KB's per foto) Sla de foto beschrijvend op, dus niet img10102.jpg, maar bijvoorbeeld blauwe-Nike-schoen-maat-40.jpg Zorg dat de afbeeldingen worden voorzien van beschrijvende Alt-tags met de belangrijkste zoekwoorden Een te zware foto zorgt ervoor dat de pagina langzaam laadt. Google geeft snelle websites voorrang in de organische zoekresultaten. Slim hierbij is om de afbeeldingen op te slaan voor web gebruik. Zorg er ook voor dat de afbeelding leesbaar is en gebruik geen codes. Laat het belangrijkste zoekwoord van de pagina hierin terug komen. Consumenten zoeken ook regelmatig via Google afbeeldingen. Afbeeldingen zonder naam worden hierin niet getoond. De beschrijvende Alt-tag draagt bij aan de vindbaarheid van de productpagina. Stap 10. Geef zoveel mogelijk productinformatie. Consumenten willen vaak de vreemdste zaken weten over een product voordat ze een keuze maken. Ontbreekt deze noodzakelijke productinformatie dan is de kans groot dat ze naar een je concurrent gaan die deze productinformatie wel aanbiedt. Voldoende relevante productinformatie kan het conversiepercentage van je website enorm verhogen. Zorg er dus voor dat je zo volledig mogelijk bent met het delen van informatie. En de laatste stap, stap 11. Linkbuilding. Linkbuilding is een belangrijke factor binnen SEO. Je kunt een verdeling maken tussen interne en externe linkbuilding. Interne links zijn links die van de ene pagina naar de andere pagina verwijzen binnen je eigen website. Deze links zorgen voor een sterke structuur binnen de website, zie het als een soort spinnenweb. Probeer relevante producten en onderwerpen met elkaar te verbinden. Externe links zijn links die je website krijgt van andere websites, zoals bijvoorbeeld fora, of andere relevante websites. Externe links zorgen voor meer autoriteit. Als anderen je website belangrijk vinden, dan vindt Google dat ook. De verwijzende websites moeten wel een bepaalde mate van relevantie hebben met je product. Wat is de rol van een PIM oplossing hierin? Het voordeel van een geoliede PIM oplossing is dat je (al dan niet geautomatiseerd) unieke productinformatie toe kunt voegen aan de standaard (databroker) content, wat veel handmatig werk scheelt. Daarnaast is het mogelijk om door middel van de Product Informatie Management (PIM) systeem verschillende afdelingen samen te laten werken aan het creëren van de optimale productinformatie. Unieke produc tinformatie kun je in verschillende vormen verkrijgen, denk aan: Eigen reviews: Dit is misschien wel het eenvoudigste voorbeeld voor de "PIM-leek". Door je klanten reviews te laten schrijven, creëren zij unieke content voor jou. Eigen unieke content maken door éénmalig regels aan elkaar te relateren Een PIM systeem werkt op basis van bepaalde “regels”, dit zijn stukjes code die op een slimme manier samenwerken, zodat er een voordeel ontstaat. Dit is toepasbaar op: Teksten (synoniemenlijst beheren) Images Video's Handleidingen Keurmerken en labels Eigen productrelaties aanleggen (linkbuilding): Dit zogenaamde interne linkbuilding zorgt voor onderlinge relaties tussen verschillende producten. Denk hierbij aan: Productvarianten: hetzelfde item in verschillende kleuren Productbundel: een set van producten die gerelateerd zijn aan elkaar Accessoires: op basis van een bepaald item ook bijpassende items weergeven Voorgestelde items: bij interesse in een laptop, ook een bijbehorende kabel aanbieden Meer weten? Wil je meer weten over hoe productinformatie kan bijdragen aan je online vindbaarheid met PIM? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag een demo aan.
PIM in Retail en Fashion
door Arnout Schutte 01 aug, 2023
Retailers en groothandels hebben vaak te maken met veel verschillende leveranciers. Deze leveranciers bieden prijslijsten of productsheets met productinformatie allemaal op een eigen manier aan. Om het nog complexer te maken verschilt de frequentie van aanleveren per leverancier, werken sommige leveranciers met bruto prijzen en anderen weer met korting. Ook zijn er leveranciers die de productstatus (nieuw, end of life enzovoort) aangeven en anderen weer niet. Aan de retailer en groothandel om hier steeds weer op in te spelen. Wat veel tijd en energie kost. Dit gaat weer ten koste van de “time to market” van nieuwe producten of van de beschikbare tijd om productinformatie te verbeteren. In deze situatie kan een Product Informatie Management systeem de oplossing bieden. Het is dan wel belangrijk om ervoor te zorgen dat het PIM systeem is voorbereid om ruwe productinformatie afkomstig van meerdere leveranciers te verwerken. Hieronder elf tips hoe om te gaan met deze complexere situaties: 1. Een standaard product sheet voor het aanleveren van productinformatie? Regelmatig komen wij organisaties tegen die van plan zijn om alle leveranciers een standaard (Excel) product sheet te sturen, die zij moeten gebruiken om productinformatie aan te leveren. Dit lijkt op het eerste gezicht een goed idee. Het betekent namelijk dat alle leveranciers productinformatie op uniforme wijze aanleveren. De praktijk is weerbarstiger. Lang niet alle leveranciers zullen meewerken aan dit verzoek. Toch is het de moeite waard om te onderzoeken of leveranciers willen meewerken. Met name in een situatie met veel kleine leveranciers kunnen zij bereid worden gevonden om te werken met een standaard product sheet die in de PIM solution kan worden ingelezen. 2. Aansluiten bij een industrie standaard. In een branche waar een industriestandaard (zoals GS1 of TecDoc) gebruikt wordt, heb je het voordeel dat je kan beginnen bij deze standaard. Onderzoek dus altijd of er in de branche waar je actief bent een standaard wordt gehanteerd voor productinformatie vastlegging en uitwisseling. 3. Laat leveranciers het werk doen. Wanneer leveranciers meer productinformatie kunnen aanleveren dan slechts een prijslijst, is het verstandig hier gebruik van te maken en in kunt lezen in het PIM systeem. Het is werk dat jij of je collega’s niet hoeven te doen. Het is dan wel van belang dat in de PIM software producteigenschappen (attributen) voor inlezen aangemaakt kunnen worden, of extra attribuut waarden voor inlezen automatisch aan een producteigenschap kunnen worden toegevoegd. 4. Eisen aan de PIM oplossing. Niet onbelangrijk natuurlijk, de eisen aan een PIM oplossing die geschikt is voor deze situatie. 5. Vermijd zoveel mogelijk handmatig werk. De sleutel tot succes is het voorkomen van handmatig opvoeren van product content. Dit scheelt tijd, geld en fouten. In een situatie waarbij je veel leveranciers moet ontsluiten, is het dus belangrijk om te werken met een PIM systeem waar product content afkomstig van leveranciers of andere bronnen (denk aan CNET, GS1 etc.) automatisch ingelezen kunnen worden. 6. Makkelijk nieuwe leveranciers kunnen toevoegen aan PIM. In het geval van veel leveranciers, moet een nieuwe leverancier gemakkelijk aangemaakt kunnen worden. En moet de product sheet die deze leverancier gebruikt gemakkelijk ingelezen kunnen worden in de PIM oplossing . Er zijn PIM systemen die geschikt zijn voor het onboarden van veel verschillende productsheets, en er zijn PIM systemen die hier minder geschikt voor zijn. Het is belangrijk dat het PIM systeem dat je gebruikt voorzien is van een flexibel “mapping mechanisme”, waarbij je de verschillende productsheets die gebruikt worden door leveranciers gemakkelijk kunt koppelen. En waar nodig, in de toekomst kunt aanpassen. Bijvoorbeeld in het geval dat een leverancier een extra kolom toevoegt aan een product sheet. De Product Data Loader is de ideale oplossing voor het efficiënt importeren van grote hoeveelheden ongestructureerde productdata. Wanneer je een PIM oplossing gebruikt waarin het toevoegen van nieuwe leveranciers gemakkelijk werkt, zal je zien dat je snel grip krijgt op een grote groep van aanleverende leveranciers. 7. Automatiseren. Zorg ervoor dat je PIM software kiest die in staat is om nieuwe product content automatisch te optimaliseren. Denk aan de mogelijkheid om nieuwe producten automatisch te classificeren, veldwaarden automatisch te converteren op basis van referentie tabellen of het valideren van veldwaarden en eigenschappen op “product completeness” en juiste veldnotatie. Dit scheelt enorm veel handmatig invoer- en controle werk. 8. Verwerken van updates. Het is belangrijk dat de PIM software ook product updates bij bestaande producten in het PIM systeem afkomstig van leveranciers automatisch kan verwerken. Dit zorgt ervoor dat het beheerde productportfolio in PIM actueel is en blijft. Bovendien scheelt het enorm veel tijd in handmatige aanvullingen en correcties. 9. Rapporteren. Gebruik PIM software waarbij gerapporteerd wordt welke product content van welke leverancier op welk moment wel / niet succesvol is ge-upload of ge-update in PIM. Hierdoor is er op elk gewenst moment inzicht in beschikbare nieuwe producten en ge-update producten. Dit kan gecombineerd worden met een workflow in het PIM systeem waarbij nieuwe producten door verschillende afdelingen worden verrijkt en approved voor publicatie in de aangesloten verkoopkanalen. 10. Productdata kunnen ontdubbelen. In veel situaties komt het voor dat meerdere leveranciers hetzelfde product leveren. Het is dan belangrijk dat de PIM software dit herkent. Zodat er op een product 2 leveranciers komen, en het product niet 2x in de PIM oplossing wordt opgenomen. Ook kan het handig zijn dat ingericht kan worden welke leverancier leidend is voor opname van omschrijvingen, producteigenschappen enzovoort. 11. Werk samen. Vele handen maken licht werk. Dus tot slot, werk samen met de teams en professionals binnen je organisatie om product content van nieuwe producten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Bekijk hiervoor ook de tips in de blog hoe organiseer je product content creatie voor een groter assortiment? Meer weten over het ConnectingTheDots PIM systeem en hoe wij van toegevoegde waarde kunnen zijn voor jouw business? Neem dan contact op of vraag de demo aan !
PIM
door Arnout Schutte 03 jul, 2023
Regelmatig kom ik bedrijven tegen die worstelen met het verbeteren van hun productcontent in hun PIM oplossing. Meestal is na interne discussie de uitkomst dat er meer productspecificaties aan producten moet worden toegevoegd om de productinfo te verbeteren. Dat is natuurlijk prima. Productspecificaties zijn een zeer belangrijk onderdeel van productcontent en kunnen prima in een PIM systeem worden vastgelegd. Soms valt op dat bedrijven hier ook in kunnen doorschieten. Voor een fiets bijvoorbeeld, kan het voor sommige doelgroepen van belang zijn wat de metaallegering van het frame is. Maar om deze eigenschap ook voor een voorvork op een stadsfiets vast te leggen, schiet voorbij aan de informatiebehoefte van de consument. Op dit punt kan een product marketeer zijn kostbare tijd beter anders inzetten. Producttoepassing als onderdeel van productcontent. Naar welke andere onderdelen van de productcontent is het dan wél slim om te kijken? Dat verschilt sterk per type product, per markt en wat de beoogde kopersdoelgroep is. Ik zal een onderdeel noemen dat vaak gemist wordt en juist in veel markten relevant is: toepassingen. Toepassing is vooral van belang voor producten die niet vanuit een gewoonte gekocht worden. Denk aan duurzame (consumenten)goederen zoals elektronica, auto’s, meubels, kleding, fietsen en scooters. Maar ook gereedschap, doe-het-zelfartikelen of verzekeringen. Hierom is producttoepassing belangrijk in je productcontent. Een voorbeeld; stel iemand is op zoek naar een professionele actioncamera. Dit is een product dat mensen niet jaarlijks kopen en waar in het geval van een goede camera, toch een behoorlijke investering gemoeid is. Voordat iemand tot aanschaf overgaat, wordt tegenwoordig eerst een avond op internet besteed om te verkennen welk type camera’s, van welke merken tegen welke prijzen waar te koop zijn. Voor aanbieders is dus van belang goede productcontent te creëren in hun PIM systeem , om in ieder geval online gevonden te worden door de potentiële klant. Op de gevonden producten zal de klant een selectie uitvoeren op basis van de specificaties (zoals merk), afbeeldingen en prijs. Voor de uiteindelijke beslissing wordt het belangrijk waarvoor, wanneer en vooral hóe de klant het product gaat gebruiken. Laten we in het geval van de actioncamera het voorbeeld nemen van een jonge vader, die overweegt zo’n camera te kopen. Na een avondje surfen en vergelijken blijven er drie verschillende actioncamera’s van verschillende merken over. Aan de hand van de specificaties per camera heeft hij bij elk van de camera’s al kunnen zien dat deze allen over voldoende opnametijd beschikken, de camera’s waterbestendig zijn en de functie ondersteunen om beelden over te kunnen zetten via wifi. Al die geboden specificaties: prachtig. Maar nu naar de praktijk. De vader wil de action camera niet alleen op vakantie en tijdens de vele wandeltochten die het gezin onderneemt gebruiken. Eens in de twee weken gaat hij met zijn zoon van zeven samen skeeleren. Eén ‘toepassingseis’ is dan dat de zoon of vader de camera op hun skeelerhelm kunnen plaatsen. Een hele simpele toepassing eigenlijk. Maar zeer belangrijk in het aankoopproces. Deze praktische informatie, oftewel de toepassingsmogelijkheid van een product, zou in dit voorbeeld de doorslag kunnen geven welk product de uiteindelijke voorkeur heeft. En welk product dus de grootste kans maakt om daadwerkelijk aangeschaft te worden. Verrijk je productcontent in een PIM systeem met toepassingsinformatie. Wanneer ik naar digitaal verrijkte productcontent van luxe consumentengoederen kijk, zie ik vaak dat het aspect ‘toepassing’ niet vermeld wordt. Wel zie ik een tendens dat er steeds meer producteigenschappen opgenomen worden op een product. Het is voor product marketeers en e-commerce professionals een goed idee om te kijken wat de toevoeging van toepassingsinformatie voor hun klanten kan betekenen in het selectie- en aankoopproces. Kortom, een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten zou wel eens gevonden kunnen worden in het begrip ‘toepassing’.
PIM
door Arnout Schutte 01 jun, 2023
Goede productinformatie is opgebouwd uit diverse soorten data. Zoals een omschrijving, USP’s, afbeeldingen en producteigenschappen. In het geval van grotere productassortimenten, wordt het al snel veel werk om alle producten te voorzien van aansprekende product content die de potentiële klanten overtuigen. Ik krijg vaak de vraag hoe een organisatie hier het beste mee om kan gaan. Lost een PIM oplossing dit wel “even” op? Is het een oplossing om de groep mensen dat zich bezighoudt met productinformatie uit te breiden? Wat is nou precies de juiste product content voor je merk? Van belang zijn een aantal zaken. Het eerste punt spreekt eigenlijk voor zich. Het begint er namelijk bij om te kijken welke type data onderdeel moet uitmaken van de productinformatie die wordt samengesteld. Er zijn twee invalshoeken belangrijk: Welke product content motiveert een klant om tot aanschaf over te gaan? (Denk aan een omschrijving? Welke eigenschappen. Informatie over toepassing, enzovoort). Welke product content is nodig binnen de organisatie? (Denk bijvoorbeeld aan productinformatie voor logistiek en rapportage doeleinden). Wanneer er een format voor product content (de golden record) wordt opgesteld wat hieraan voldoet, heb je een goede meetlat voor de definitie van productinformatie in je eigen organisatie. Hoe maak je die product content dan? Als tweede punt loont het de moeite om in kaart te brengen hoe de digitale product content tot stand komt. Wordt een nieuw product “geboren” doordat dit product handmatig wordt aangemaakt in een systeem? Of wordt een nieuw product automatisch aangemaakt in een systeem? Dit laatste door bijvoorbeeld een prijslijst van een leverancier met daarop nieuwe producten in te lezen in een PIM systeem of ERP oplossing. Van belang is ook na te gaan of er andere bronnen beschikbaar zijn die kunnen helpen bij het vergaren van productinformatie in de branche waar je actief bent. Zoals in GS1 voor food en DIY, CNET / Icecat voor elektronica en TecDoc voor de automotive branche. Meer weten over product content? Ben je benieuwd naar manieren om je product content te optimaliseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag een demo aan.
Waarom een PIM systeem en waarom die van ConnectingTheDots
door Arnout Schutte 01 mei, 2023
Bij ConnectingTheDots krijgen we nog steeds veel vragen zoals “Heeft onze organisatie een PIM systeem nodig” of “Waarvoor kan ik een PIM systeem gebruiken”. Om die vraag te beantwoorden beginnen we daarom eerst met het beantwoorden van de vraag, wat is een PIM systeem nu precies? Wat is een PIM systeem? In een Product Informatie Management (PIM) systeem beheert en ordent een onderneming alle relevante informatie over de producten die zij produceert of verkoopt. Voor wie is een PIM systeem bedoeld? Een PIM oplossing is gericht op bedrijven die veel producten produceren of verkopen. Dit kunnen manufacturers (maakindustrie), handelsbedrijven en retailers zijn. Dit zijn over het algemeen bedrijven die te maken hebben met grote hoeveelheden eindproducten en onderdelen. Om hier overzicht in te kunnen houden is PIM systeem een uitkomst. Meer hierover lees je in ons stappenplan: “Hoe organiseer je product content creatie voor een groter assortiment?” . Met een PIM systeem hebben deze bedrijven een softwaresysteem voor het beheren van digitale productinformatie. De productinformatie kan vanuit het PIM systeem naar verkoopkanalen worden gepubliceerd. Zoals de webshop, marktplaatsen, kassasystemen of catalogi. Natuurlijk kan de product content vanuit het PIM systeem ook naar interne systemen zoals ERP, CRM of BI worden gedistribueerd. In een PIM systeem kan productinformatie worden geoptimaliseerd voor verkoop, en kunnen relaties tussen producten onderling worden aangelegd. Wat zijn typische problemen bij het managen van productinformatie zonder PIM systeem? Binnen bedrijven die nog niet werken met PIM software wordt productinformatie meestal beheerd in verschillende databases en overige systemen. Dit leidt tot verschillende problemen, zoals: Er is geen totaaloverzicht binnen een bedrijf in het productassortiment dat wordt gevoerd De productinformatie wordt per systeem op een verschillende manier vastgelegd De productinformatie is niet compleet De productinformatie is niet up to date De productinformatie is niet correct De productinformatie is niet geschikt om klanten te verleiden tot aankoop, of is niet goed opgesteld vanuit SEO perspectief. Kortom, er is niet één centrale bron of systeem in het bedrijf waarin productinformatie wordt beheerd. Hierdoor is werken met productinformatie niet bepaald een feest. Het is ingewikkeld, foutgevoelig en kost vooral veel tijd. Waarom zou je een PIM systeem gaan gebruiken? Een PIM systeem schept orde in chaos. Dit is de basis waarop product content geoptimaliseerd kan worden. Bijvoorbeeld om de vindbaarheid en verkoopbaarheid te verbeteren. In andere woorden: Wanneer bedrijven die veel producten te managen hebben gaan werken met een PIM systeem is er veel voordeel te behalen op het gebied van: PIM zorgt voor efficiency Product content hoeft maar een keer opgevoerd te worden, of een keer geïmporteerd te worden in een PIM systeem Het raadplegen van productinformatie wordt gemakkelijk, er is immers een centraal systeem waarin alle productinformatie beschikbaar is Verschillende afdelingen kunnen met elkaar samenwerken aan product content in een PIM systeem Bovenstaande punten besparen tijd en ergernis, en kunnen de “time to market” van nieuwe producten verkorten. Kunnen vertrouwen op productinformatie Productinformatie wordt volgens een eenduidig formaat opgeslagen in een PIM systeem Alle productinformatie wordt volgens een eenduidige product classificatie beheerd in een PIM systeem Een goed PIM systeem signaleert product content dat niet voldoet aan de kwaliteitseisen Vanuit het centrale systeem wordt product content gepubliceerd naar alle kanalen van een bedrijf die productinformatie nodig hebben. Zoals de webshop het kassa systeem enzovoort. Dit betekent dat de organisatie erop kan vertrouwen dat de product content in alle kanalen consistent is en van gelijke kwaliteit is. PIM software verbetert de verkoopbaarheid van producten Mogelijkheden (tools) voor het optimaliseren van product content die de vindbaarheid van producten in zoekmachines vergroot Mogelijkheden (tools) voor het optimaliseren van product content waardoor de klant verleidt wordt om het product aan te schaffen Het aanleggen van product relaties tussen producten onderling om het aantal regels per bestelling te verhogen Het optimaliseren van product content om klanten de juiste keus te kunnen laten maken, en zo retouren en frustratie bij de klant te verminderen. Hoe werkt een PIM systeem van ConnectingTheDots? Door de toename van aanbieders en toename van het aantal kanalen (denk internet, social media, verkooppunten) en een steeds veeleisender klant, wordt het belang van goede product content steeds groter. Zeker in de digitale kanalen is accurate en aansprekende product content van levensbelang om je product assortiment gevonden te laten worden in Google en vervolgens de klant te kunnen verleiden tot aankoop. Benieuwd wat ConnectingTheDots voor u kan betekenen? Kijk dan op onze PIM pagina, of maak direct een afspraak. Tip: Naast het ConnectingTheDots PIM systeem kan ook onze PIMeCommerce oplossing interessant zijn. Waarom? Omdat goede productcontent een voorwaarde is voor succesvolle e-commerce. En voor goede productcontent die conversie verhogend werkt, heb je PIM nodig. Heeft het PIM systeem ook jouw interesse gewekt en ben je benieuwd wat er allemaal speelt in de wereld van PIM? Lees dan ook eens onze andere blogs: “Product content creatie anders bekeken; wat kan je met toepassingsinformatie?” En “Product Informatie Management in retail en wholesale” . Zie jij de mogelijkheden voor jouw onderneming en wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag de demo aan.
PIM
door Arnout Schutte 03 apr, 2023
Naast onze PIM oplossing voor het managen van de commerciële product informatie heeft ConnectingTheDots ook een oplossing voor het beheren van Product Master Data Management. Maar wat is Master Data Management of MDM? Master Data Management wordt ingezet voor het beheer van het bedrijfskritische deel van je product informatie. Hierbij kun je denken aan artikelnummers van producten, prijsinformatie, product lifecycle management of de voorraadinformatie van een product. In combinatie met commerciële product informatie zoals USP’s, afbeeldingen en productomschrijvingen ontstaat zo het complete beeld van een product. Doordat de Product Master Data Management oplossing binnen ConnectingTheDots PIM is ontworpen om zowel commerciële product informatie als kritische product informatie te beheren, zijn we in staat uitdagender product management vraagstukken het hoofd te bieden. Populair gezegd vormt product master data de kern van de product informatie. Door de Product Master Data niet alleen as is te beheren, maar de mogelijkheid te bieden om logica toe te passen op Product Master Data informatie, ontstaan er talloze mogelijkheden om op complexere Product Master Data Management vraagstukken een oplossing te bieden. Hieronder staan enkele mogelijkheden voor Product Master Data Management die worden geboden door ConnectingTheDots PIM: Mogelijkheid voor prijscalculatie in ConnectingTheDots PIM. Op basis van prijsregels kunnen prijzen berekend worden. Denk aan klant specifieke prijzen, (advies)prijzen voor een specifieke markt of promoties / staffels. Product Lifecycle Management in ConnectingTheDots PIM. Manage het change management proces van producten via product life cycle management. Op basis van een gestructureerd proces en aangestuurd door logic in PIM, updates van externe systemen of manuele interventie doorloopt elk product zijn levensloop. Beheren van meerdere leveranciers (of bronnen) op een artikelnummer in ConnectingTheDots PIM. Elk product wordt geclassificeerd op basis van artikelnummer, bijvoorbeeld EAN, GTIN, OEM. Op basis van een uniek product ID, kunnen meerdere leveranciers of bronnen zoals een content broker, bij elkaar worden gebracht en vastgelegd op één en hetzelfde product in PIM. Referentiedata in ConnectingTheDots PIM. Bepaalde productcategorieën kunnen niet zonder data die hen toewijst op een ander product. Bijvoorbeeld een cilinderkop die alleen past op een bepaald type motor, of een smartphonehoesje dat alleen past op een iPhone X. Referentiedata voorziet beheerde producten van deze noodzakelijke toevoeging. Wil je meer weten over Product Master Data Management? We laten je in een demo graag zien wat ConnectingTheDots PIM voor jou kan doen op het gebied van Master Data Management. We komen ook graag bij je langs voor een persoonlijk gesprek. Want dat vinden we leuk en we leren er altijd iets van. Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak!
Share by: