door Arnout Schutte
•
4 maart 2024
Consumenten en B2B-kopers van nu hebben hoge verwachtingen van online ervaringen. En ze hebben gelijk: ze schaffen steeds complexere (en duurdere) producten volledig online aan en ze willen daarbij de zekerheid dat ze precies krijgen wat ze willen hebben. De ontwikkelingen in productconfiguratie, VR en AR gaan bovendien hard en vaak zijn je klanten al verwend door ervaringen op andere digitale platformen. In deze korte paper behandelen we 7 onmisbare zaken voor next level product management. We kopen, werken en leren ook steeds meer online. We hebben dus behoefte aan betere interactie. Werk je in retail en e-commerce , dan ben je dus op zoek om die interactie te bieden, je producten aantrekkelijker te presenteren en klantrelaties te verdiepen. En omdat je weet dat interactieve productconfiguratie, AR en VR zorgen voor meer betrokkenheid ben je op zoek naar manieren om die technologie ook voor jou te laten werken. Processen stroomlijnen. Daarnaast wil je ook het proces achter de online ervaring stroomlijnen. Want als je efficiënter omgaat met product- en contentbeheer, kun je meer kanalen bedienen en meer producten aanbieden, voorzien van betere productcontent. Uitdagingen en manufacturing. In maakbedrijven zien we nog extra uitdagingen. Daar komt veel complexiteit uit de producten zelf. Het ontwerp- en ontwikkelproces, inclusief het creëren en testen van prototypes, gebeurt in deze branche al lang in geavanceerde 3D-tools, maar de koppeling met productbeheer ontbreekt meestal. Terwijl het juist in de industrie belangrijk is om de eindklant te kunnen laten zien hoe het product eruitziet en hoe het werkt. Efficiency en integratie. Wat we in alle branches zien, is dat supply chain managers en logistieke afdelingen productinformatie efficiënter willen beheren en ook beter willen integreren met hun andere processen. Marketing en Sales zijn op zoek naar betere integratie met productontwikkeling en ontwerp en naar nieuwe manieren om hun producten te laten zien in VR en AR. Wat PIM is en waarom het cruciaal is voor je business. Maar voor we verder ingaan op de mogelijkheden van 3D in productmanagement, willen we het hebben over het belang van goed productinformatiemanagement in het algemeen. Want zonder het goede gereedschap is het managen van productcontent en -informatie frustrerend, tijdrovend en foutgevoelig. We zien heel vaak medewerkers 6 keer hetzelfde artikel invoeren, terwijl alleen de kleur verschilt. Of content die live gaat zonder akkoord. Of productmanagers die eindeloos klikken en scrollen, alleen om een gevoel te krijgen voor wat er online staat en wat de kwaliteit is. Verder groeien door het beter te doen. Steeds meer bedrijven zien in dat dat eerst beter moet, voordat ze op andere gebieden kunnen versnellen. Ze begrijpen ook dat betere productcontent beter verkoopt. Productcontent die vooraf goed laat zien wat het product is en wat de exacte eigenschappen en specificaties zijn zorgt voor minder retouren en fouten, een betere klantervaring en consequente branding over alle kanalen. Door over te stappen op integraal productinformatiemanagement (PIM – Product Information Management) kun je dan verder groeien. AI begint te komen, 3D blijft achter. AI-integratie maakt het bijvoorbeeld makkelijk om verschillende versies van content te maken, dashboards en rapporten laten zien wat de kwaliteit van de content is, ‘bulk edit’-functionaliteit vermindert het handwerk en SEO wordt makkelijker. Maar de huidige generatie productinformatiesystemen is nog sterk gericht op tekst- en beeldcontent. Het integreren van AI zien we nu steeds meer, maar nieuwe technologie zoals productconfiguratie, VR en AR gaan nog niet zo hard. Met je PIM het AI- en 3D-tijdperk in: 7 dingen die je de komende 3 jaar nodig gaat hebben. Wil je de komende jaren de complexiteit de baas blijven en in je hele bedrijf maximaal profiteren van 3D- en AI-technologie? Dan zijn dit de 6 dingen die je nodig hebt: 1. Generatieve AI. Ieder bedrijf dat wij spreken is op zoek naar manieren om te profiteren van generatieve AI. Logisch, want je kunt tekst- en beeldgeneratie gebruiken om snel veel varianten van je productcontent te maken. Daarmee kun je content personaliseren of aanpassen aan een kanaal. Maar om dat goed te kunnen doen, moet die AI werken waar je aan je productcontent werkt: in je PIM. Want alleen dan kun je ook echt efficiënter en effectiever worden. Andere AI-tools integreren vaak niet met het PIM of met de rest van je applicaties, zodat je alsnog aangewezen bent op handwerk. 2. Geautomatiseerd inlezen van data. Zonder het centraal en gebruiksvriendelijk inlezen en normaliseren van productcontent zul je altijd blijven zitten met een inefficiënt dataproces. Je leveranciers leveren data altijd net weer in een ander technisch formaat aan, met net weer andere benamingen, eenheden, etc. Bovendien is het lastig om ‘op het oog’ te bepalen wat de kwaliteit is van de aangeleverde data, Om up to date te blijven en om de kwaliteit van productcontent te kunnen monitoren moet je het inlezen en transformeren ervan automatiseren. 3. Multichannel uitleveren van 3D-content. Centraal productinformatiebeheer helpt je om aan ieder kanaal precies de goede content te leveren. Precies dat wil je met 3D-content ook kunnen doen. Zo kun je makkelijker voldoen aan de eisen van verschillende markten, klanten en kanalen. Want er komen steeds meer kanalen die 3D-modellen met een interactieve gebruikservaring kunnen weergeven en reken maar dat je concurrenten die mogelijkheden gaan gebruiken. 4. Gedetailleerde visualisaties. De ‘offline’ component verdwijnt uit steeds meer klantreizen. Dat betekent dat de eisen aan de online klantreis steeds hoger worden. Met productfoto’s alleen ga je het dus de komende jaren niet meer redden. Door fysieke producten duidelijk en gedetailleerd te visualiseren beantwoord je veel vragen die online kopers hebben. Daarbij hoort bijvoorbeeld ook het uitlichten van unieke productkenmerken met interactieve touchpoints: laat mensen bijvoorbeeld de USB-poort van een laptop aanklikken om de specificaties te zien. Of doe hetzelfde met de allergie-informatie op een pak koekjes. 5. Intuïtief contentbeheer. Productcontent is niet statisch en je bent iedere dag bezig hem te updaten, uitbreiden en verbeteren. Met de mogelijkheden van 3D, AR en VR komt daar de optie bij om realtime product- en verpakkingscombinaties te maken. Een systeem waarmee je naadloos en intuïtief kunt samenwerken aan content, ook in een internationale setting, bespaart niet alleen tijd en kosten door het overbodig maken van fysieke prototypes, mock-ups en fotosessies, het zorgt ook dat je heel snel content op maat kunt maken voor iedere klant en iedere markt. 6. Onbeperkte realtime configuratiemogelijkheden. We kopen steeds meer verschillende producten online en de producten die we kopen worden steeds complexer. Zowel in B2B als in B2C zien we dat ook ingewikkelde, technische producten online worden verkocht zonder tussenkomst van een adviseur of verkoper. Dat is fijn voor de aanbieder, want die kan zijn mensen elders inzetten. En het is fijn voor de klanten, want die kunnen zelf kiezen wanneer en waar ze hun aankoop doen. Terwijl ze er door de gepersonaliseerde ervaring zeker van zijn dat ze precies krijgen wat ze willen hebben. 7. Verregaande integratie van ontwerp tot verkoop. Omdat ontwerp en ontwikkeling van de meeste producten al gebeurt in geavanceerde 3D-software, is het een logische volgende stap om de productdata die daar gegenereerd wordt direct over te zetten naar het PIM. Daar win je veel snelheid mee, omdat je in feite niet meer hoeft te wachten tot een product echt bestaat voordat je het online aanbiedt. De noodzaak om voor iedere nieuwe variant of kleur van een artikel nieuwe content te maken vervalt helemaal. Dat maakt je snel, efficiënt en klantvriendelijk. Hoe je het voor elkaar krijgt. Maar hoe krijg je dat allemaal voor elkaar? Hoewel de technologie in productconfiguratie, AR, VR en 3D-modeling de laatste jaren enorme stappen vooruit heeft gezet (om het over AI nog maar niet te hebben), was er nog geen enkele PIM-leverancier die deze functionaliteiten had ingebouwd. Daarom gingen we samen met MetaChef aan het werk. We bouwden een PIM met de 3D- en AI-functies waarmee onze klanten de toekomst in kunnen. Een systeem dat 3D-modellen direct vanaf de ontwerpafdeling kan meenemen naar je commercekanalen, aangevuld met standaardmodellen van duizenden artikelen uit onze 3D-bibliotheek. Een centraal platform dat alle productcontent, inclusief 3D-modellen, toegankelijk maakt in zowel 2D als 3D en AR- en VR-ervaringen. Betere content, minder verspilling. Op dit platform zet je snel de stap van product development naar commerce. Productcontent is van hogere kwaliteit en bovendien overal identiek. Nooit meer verschillende informatie op website, verpakking of waar dan ook: als er iets verandert, pas je het centraal aan en zelfs je productafbeeldingen en configurators veranderen mee terwijl de bron van de informatie altijd te traceren is. Bovendien heb je, zeker in food, duurzaamheidswinst omdat je minder verspilling hebt. Het productplatform voor jouw toekomst. In deze oplossing levert ConnectingTheDots hun internationaal bewezen PIM-systeem en voegt MetaChef daar een 3D-catalogus, een 3D-configurator en een 3D-content creator aan toe. Samen geeft dit jou het productplatform dat de basis wordt van grote successen in het ontwikkelen, vermarkten en beheren van je producten. Meer weten? Wil je meer weten over Next Level Product Management met ConnectingTheDots PIM en MetaChef ? We hebben het er graag over met je en we hopen op een mooie 3D-productmanagementuitdaging van jou.