New Blog Post: 3 praktische toepassingen van de Product Data Loader. Ontdek ze hier!
CONNECTINGTHEDOTS
Heb je het over Product Information Management (PIM) dan ligt de nadruk vaak op B2C. Maar B2B e-commerce groeit enorm momenteel. Daarmee groeit ook voor B2B de noodzaak van het creëren van betere productinformatie en het ontsluiten daarvan naar nieuwe kanalen.
Voor de keten van fabrikanten, distributeurs en groothandel brengt e-commerce nieuwe uitdagingen die PIM kan helpen oplossen. Deze partijen kennen allemaal hun verschillende uitdagingen, in het bijzonder in branches waarbij er geen sprake is van een industriestandaard. Is je bedrijf actief in een branche waarbij er al een industriestandaard voor product informatie wordt gebruikt? Gefeliciteerd! Dan heb je het waarschijnlijk al een stuk makkelijker. In dit artikel focussen wij op fabrikanten, oftewel brand owners die actief zijn in een branche waarin een industriestandaard geen gemeengoed is. En dat zijn er nogal wat.
Populair gezegd is digitale productinformatie niets anders dan de digitale tweeling van het echte, fysieke product. Maar bij best veel fabrikanten is het digitale zusje vaak nog het ondergeschoven kindje van het echte product. Toch is het verstandig als fabrikant om ook aandacht te schenken aan het digitale zusje: de digitale productinformatie. Zeker als het gaat om duurzame goederen die niet frequent afgenomen worden. Want de kans is groot dat de uiteindelijke koper van je product zich eerst online zal oriënteren, waar het digitale zusje haar mannetje zal moeten staan. De informatie moet aantrekkelijk, actueel en compleet zijn. En natuurlijk moet je productinformatie ook SEO-geoptimaliseerd zijn. Dit laatste helemaal als je als fabrikant het product rechtstreeks naar de consument wil verkopen via de eigen online brandstore (de trend Direct-to-Consumers).
Goede productinformatie doet meer dan alleen de kans op succesvolle conversie verhogen. In het verwaarlozen van productinformatie als fabrikant schuilt ook een direct gevaar. De kans is dan reëel dat een schakel in de keten, bijvoorbeeld een retailer, zelf aan de slag gaat met de informatie over je product. Daardoor geef je als fabrikant de controle uit handen over de presentatie van je product op online kanalen zoals webshops, productfeeds, zoekmachines, nieuwsbrieven, digitale schapkaarten en marktplaatsen. Met tot gevolg dat geweld gedaan kan worden aan de presentatie van je producten. Op het gebied van correctheid, aantrekkelijkheid, volledigheid, imago/professionele presentatie in tekst, beeld en video. En uiteindelijk natuurlijk ook de algehele uitstraling die je wilt overbrengen als merk.
Je grote uitdaging als brand owner is dus het optimaal presenteren van je producten in de verkoopkanalen van je partners zoals retailers. Een aantal specifieke challenges uit de B2B-praktijk:
Als brand owner is het zaak om je producten in verkoopkanalen van je verdelers te positioneren, zoals jij als brand owner dat wilt. Neem dat digitale zusje serieus. Het loont. Neem je hierbij bovenstaand advies in acht, dan ben je absoluut op de goede weg! De verleiding bij een verkoper om de productcontent die je hebt aangeleverd nog eens aan te passen neemt hierdoor enorm af. Je zorgt immers voor kwalitatieve productinformatie naar je afnemers toe waarop ze kunnen vertrouwen.
Vertrouwen is nog altijd de basis van handel. Wil je voorkomen dat dit je opzadelt met allerlei extra werk en controleslagen, dan zijn spreadsheets niet langer je vriend. Een goed PIM systeem dat je in staat stelt om je productinformatie te tunen op afnemersgroepen en vervolgens automatisch naar deze afnemers publiceert is dan your new best friend.
Ontdek de voordelen van PIM
Benieuwd naar wat een PIM-oplossing voor jouw bedrijf kan betekenen?
Richard Vriezekolk laat je graag zien hoe andere klanten succesvol starten, resultaten boeken en een sterke business case opbouwen.