Logo ConnectingTheDots

CONNECTINGTHEDOTS

PIM is geen systeem maar een proces. Slim investeren helpt je vooruit
20 oktober 2024

Misvatting nummer 1 die we tegenkomen in het denken over PIM is dat het bij PIM gaat om een ‘productinformatiesysteem’. Natuurlijk, je moet een goed PIM-systeem hebben, maar dat is slechts de eerste stap. Het echte werk begint bij het inrichten van het PIM-proces. 


Daarmee bedoelen we het continu verzamelen, optimaliseren en distribueren van productinformatie over al je kanalen. De beslissingen die je daarbij neemt over datamanagement en kwaliteitscontrole cruciaal. 

Handmatige processen? Daar moet je waar mogelijk vanaf om je kostbare datamensen niet bezig te houden met routinetaken. Automatiseren en optimaliseren van je dataworkflows is bovendien noodzaak omdat je time to market grotendeels je concurrentiepositie bepaalt. 

Kijk je met zo’n ‘procesblik’ naar productinformatiemanagement, dan gaan ook de eisen omhoog die je aan je PIM-software stelt. Een geavanceerd systeem zoals dat van ons, met mogelijkheden om je dataprocessen te automatiseren en te schalen, kost al gauw duizenden euro's per maand. Deze investering kun je alleen rechtvaardigen als je dat geld elders in je proces ruimschoots terugverdient, bijvoorbeeld doordat je geen extra data-experts hoeft aan te nemen. Of doordat je markten domineert omdat je steeds de eerste bent met de nieuwste producten en de beste content. 

Think big, start small 

Veel, ook complexe, e-commercelandschappen leunen nog op Excel voor PIM. Maar het beheren van productinformatie in Excel-sheets is… (het lukt even niet om hier een vriendelijk woord voor te vinden, sorry). Je hebt dus niet alleen een nieuw proces, maar ook een PIM-systeem nodig. Alleen, dat betekent niet dat je meteen met grote bedragen hoeft te gaan gooien. 

Begin klein met je PIM, maar houd altijd het grotere plaatje in gedachten. Kies vanaf het begin een schaalbare en flexibele oplossing die met je bedrijf kan meegroeien, geleverd door een partij die zelf ook actief innoveert. Dan hoef je zelf veel minder denkwerk te doen over het implementeren van nieuwe technologieën als AI. 

Een eigen data-afdeling opstarten? 

Ben je trouwens aan het dubben of je een eigen data-afdeling moet opstarten of juist moet investeren in het proces, zodat je minder mensen nodig hebt? Wij weten het antwoord wel: een eigen data-afdeling maakt je altijd afhankelijk van de arbeidsmarkt. En die dure datamensen doen dat vervelende handwerk liever ook niet. 

Op een SaaS-platform kun je aan je proces bouwen en groeien zonder dat je een volledige data-afdeling nodig hebt. En als het goed is ook zonder steeds terug te hoeven naar je leverancier voor de implementatie van nieuwe features: de meeste SaaS-leveranciers (en wij zeker) streven naar ‘hands-off implementaties’ van alle nieuwe features. Ze stoppen hun kennis in hun platform op zo’n manier dat jij ervan profiteert zonder de details te hoeven kennen. Plus, alle zorgen over IT-infrastructuur, hackers, malware en databeveiliging vallen in één keer weg. 

Zelfs als je niet meteen alle features gebruikt, haal je dus al rendement uit zo’n platform. 

Investeer waar je de meeste impact maakt 

Zo’n platform heeft ook een valkuil. Als je eenmaal begint met processen automatiseren, merk je namelijk dat het een beetje verslavend is. Veel teams hebben dan de neiging om door te draven en het mooier te maken dan nodig is. Maar je moet gefocust blijven. 

Als je met data werkt, zijn er altijd uitzonderingen en speciale gevallen. En in een mooi, geautomatiseerd dataproces hebt kan het vreemd voelen om die dagelijks met de hand te moeten verwerken of corrigeren. Gek genoeg is het vaak toch het efficiëntst om dat herhalende handwerk even in het proces te laten zitten. 

Want ergens anders in het proces zijn vast nog grote hoeveelheden data waarvan het happy day scenario nog efficiënter kan. Het implementeren van dat proces kost net zo veel tijd als het oplossen van je randgevallen, maar levert honderden keren meer rendement op. Concentreer innovatie en automatisering dus altijd daar waar ze het beste renderen. 

Jij bent gefocust en resultaatgericht, je dataproces én je automatiseringsprojecten moeten dat ook zijn. 

Wil je meer weten over slim investeren in PIM?

Lees dan ons e-book ‘5 belangrijke lessen over productinformatiemanagement’ voor diepgaande inzichten en praktische tips om jouw productdataprocessen naar een hoger niveau te tillen. Of neem contact met ons op om jouw productdata-uitdaging met ons te bespreken.

Arnout Schutte • 20 oktober 2024

Ontdek de voordelen van PIM

Plan een vrijblijvend gesprek
met Richard Vriezekolk

Benieuwd naar wat een PIM-oplossing voor jouw bedrijf kan betekenen?
Richard Vriezekolk
laat je graag zien hoe andere klanten succesvol starten, resultaten boeken en een sterke business case opbouwen.

Maak een afspraak
Share by: