Logo ConnectingTheDots

PIM uitgelegd: één bron voor al uw productdata

Een Product Information Management (PIM)-systeem brengt al uw productdata samen op één centrale plek. Van productteksten en technische specificaties tot afbeeldingen en categorie-indelingen – altijd compleet, overzichtelijk en actueel. 

Met een PIM-systeem creëert u een 'single source of truth' die de basis vormt voor verdere groei: u verrijkt eenvoudig uw data, legt relaties tussen producten en publiceert moeiteloos naar al uw verkoopkanalen. Het resultaat? Consistente productinformatie, betere vindbaarheid én meer verkoopkansen.

Met een PIM-systeem beheert u niet alleen informatie, u bouwt aan een efficiëntere operatie én een sterkere klantervaring.
Lees hier meer over de voordelen van een PIM-systeem.




Wanneer is een PIM-systeem een slimme keuze?

Heeft u een groot of complex productaanbod? Dan loopt u vroeg of laat tegen de grenzen van Excel-bestanden en losse databronnen aan. Ook samenwerking tussen afdelingen wordt stroperig en foutgevoelig. Een PIM-systeem doorbreekt die inefficiëntie. Het brengt structuur, versnelt processen en verhoogt de betrouwbaarheid van uw productinformatie – vandaag én in de toekomst.



PIM: het kloppende hart van uw productdata

Wanneer u productinformatie centraliseert in een PIM-systeem, zorgt u voor consistente, actuele én foutloze data – intern én extern. Uw interne teams werken met dezelfde informatie als uw klanten op de webshop of marketplaces. Uw PIM-systeem koppelt moeiteloos met uw webshop, marketplaces, apps, ERP-, WMS-, POS- en boekhoudsoftware. Het vormt zo de spil van uw digitale infrastructuur: de plek waar alles samenkomt, optimaal verbonden is en klopt tot in de puntjes.



PIM vs ERP: wat is het verschil?

Met ERP-software stroomlijnt u de kernprocessen binnen uw organisatie. Denk hierbij aan inkoop, voorraadbeheer, orderverwerking en facturatie.

Een PIM-systeem is klantgericht. Hier beheert en verrijkt u alle productinformatie die uw klant nodig heeft om een aankoopbeslissing te nemen. Denk aan omschrijvingen, technische specificaties, vertalingen, afbeeldingen en categorieën.

ERP laat uw processen draaien,
PIM zorgt dat uw
producten verkopen.



Voor wie is een PIM interessant?

Een PIM-systeem is interessant voor organisaties die werken met productinformatie en wordt met name ingezet door bedrijven:

  • Die een groot of snel wisselend assortiment hebben
  • Die actief zijn op meerdere verkoopkanalen (omnichannel)
  • Die meerdere afdelingen of medewerkers betrekken bij het beheer van productdata
  • Die actief zijn in meerdere landen of talen
  • Die werken met meerdere leveranciers

Ook als uw producten veel informatie bevatten, seizoensgebonden zijn of regelmatig wijzigen door acties of campagnes, biedt een PIM-systeem uitkomst.

Tip: Maakt u gebruik van artikelbestanden en prijslijsten van uw leveranciers of fabrikanten? Dan is onze Product Data Loader wellicht een oplossing voor u. Lees hier meer over de Product Data Loader.



Wanneer heeft u écht een PIM-systeem nodig?

Moet u regelmatig productinformatie actualiseren of aanpassen? Dan weet u hoe lastig het is om dit over meerdere platforms en kanalen heen goed te beheren. Hoe complexer uw organisatie of assortiment – met verschillende afdelingen, leveranciers of landen – hoe groter de noodzaak voor één centrale bron van waarheid. Met onze PIM-oplossing stuurt u al uw kanalen aan vanuit één overzichtelijk platform. Geen dubbele invoer. Geen fouten. Alleen grip, rust en ruimte voor groei. Lees hier meer over de kosten van een PIM-systeem.

Benieuwd hoe een PIM-systeem onderdeel kan worden van uw e-commerce? Neem direct contact met ons op of vraag een demo aan!

Direct contact?

Richard Vriezekolk

Onze Business Development Manager Richard Vriezekolk helpt u graag met al uw vragen.

Contact opnemen

5 belangrijke lessen
over Product Informatie Management

In ons e-book PIM: 5 belangrijke lessen delen we onze inzichten en ervaringen die we onderweg hebben opgedaan. Of u nu net begint of al een doorgewinterde professional bent, deze lessen helpen u om uw productinformatie naar een hoger niveau te tillen.

Download het e-book

Klantverhalen

Wehkamp's doel is contentcreatie stroomlijnen en efficiëntie verbeteren

ConnectingTheDots PIM is ingericht als een multi-facia systeem en fungeert als een integratiehub die productdata uit diverse bronnen centraliseert en standaardiseert voor optimale consistentie.


Het centraal beheren van productdata is de sleutel tot succes voor de Bijenkorf

De Bijenkort streeft naar een moderne omnichannel commerce-omgeving waarin productbeheer wordt geoptimaliseerd door alle productdata en content op één centrale plek te beheren en op te slaan.

Lees verder

ANWB optimaliseert haar product informatie met ConnectingTheDots PIM

Met de Content by Supplier-oplossing binnen ConnectingTheDots PIM stroomlijnt ANWB de invoer en optimalisatie van leveranciersdata, wat de kwaliteit verhoogt en de time-to-market verkort.

Lees verder

Share by: