Logo ConnectingTheDots

CONNECTINGTHEDOTS

Waarom een PIM systeem?
1 mei 2023

Bij ConnectingTheDots krijgen we nog steeds veel vragen zoals “Heeft onze organisatie een PIM systeem nodig” of “Waarvoor kan ik een PIM systeem gebruiken”. Om die vraag te beantwoorden beginnen we daarom eerst met het beantwoorden van de vraag, wat is een PIM systeem nu precies?


Wat is een PIM systeem?

In een Product Informatie Management (PIM) systeem beheert en ordent een onderneming alle relevante informatie over de producten die zij produceert of verkoopt.

Voor wie is een PIM systeem bedoeld?

Een PIM oplossing is gericht op bedrijven die veel producten produceren of verkopen. Dit kunnen manufacturers (maakindustrie), handelsbedrijven en retailers zijn. Dit zijn over het algemeen bedrijven die te maken hebben met grote hoeveelheden eindproducten en onderdelen. Om hier overzicht in te kunnen houden is PIM systeem een uitkomst. Meer hierover lees je in ons stappenplan: “Hoe organiseer je product content creatie voor een groter assortiment?”. Met een PIM systeem hebben deze bedrijven een softwaresysteem voor het beheren van digitale productinformatie. De productinformatie kan vanuit het PIM systeem naar verkoopkanalen worden gepubliceerd. Zoals de webshop, marktplaatsen, kassasystemen of catalogi. Natuurlijk kan de product content vanuit het PIM systeem ook naar interne systemen zoals ERP, CRM of BI worden gedistribueerd.

In een PIM systeem kan productinformatie worden geoptimaliseerd voor verkoop, en kunnen relaties tussen producten onderling worden aangelegd.

Wat zijn typische problemen bij het managen van productinformatie zonder PIM systeem?

Binnen bedrijven die nog niet werken met PIM software wordt productinformatie meestal beheerd in verschillende databases en overige systemen. Dit leidt tot verschillende problemen, zoals:


  • Er is geen totaaloverzicht binnen een bedrijf in het productassortiment dat wordt gevoerd
  • De productinformatie wordt per systeem op een verschillende manier vastgelegd
  • De productinformatie is niet compleet
  • De productinformatie is niet up to date
  • De productinformatie is niet correct
  • De productinformatie is niet geschikt om klanten te verleiden tot aankoop, of is niet goed opgesteld vanuit SEO perspectief.


Kortom, er is niet één centrale bron of systeem in het bedrijf waarin productinformatie wordt beheerd. Hierdoor is werken met productinformatie niet bepaald een feest. Het is ingewikkeld, foutgevoelig en kost vooral veel tijd.

Waarom zou je een PIM systeem gaan gebruiken?

Een PIM systeem schept orde in chaos. Dit is de basis waarop product content geoptimaliseerd kan worden. Bijvoorbeeld om de vindbaarheid en verkoopbaarheid te verbeteren. In andere woorden: Wanneer bedrijven die veel producten te managen hebben gaan werken met een PIM systeem is er veel voordeel te behalen op het gebied van:


PIM zorgt voor efficiency

  • Product content hoeft maar een keer opgevoerd te worden, of een keer geïmporteerd te worden in een PIM systeem
  • Het raadplegen van productinformatie wordt gemakkelijk, er is immers een centraal systeem waarin alle productinformatie beschikbaar is
  • Verschillende afdelingen kunnen met elkaar samenwerken aan product content in een PIM systeem
  • Bovenstaande punten besparen tijd en ergernis, en kunnen de “time to market” van nieuwe producten verkorten.


Kunnen vertrouwen op productinformatie

  • Productinformatie wordt volgens een eenduidig formaat opgeslagen in een PIM systeem
  • Alle productinformatie wordt volgens een eenduidige product classificatie beheerd in een PIM systeem
  • Een goed PIM systeem signaleert product content dat niet voldoet aan de kwaliteitseisen
  • Vanuit het centrale systeem wordt product content gepubliceerd naar alle kanalen van een bedrijf die productinformatie nodig hebben. Zoals de webshop het kassa systeem enzovoort. Dit betekent dat de organisatie erop kan vertrouwen dat de product content in alle kanalen consistent is en van gelijke kwaliteit is.

PIM software verbetert de verkoopbaarheid van producten

  • Mogelijkheden (tools) voor het optimaliseren van product content die de vindbaarheid van producten in zoekmachines vergroot
  • Mogelijkheden (tools) voor het optimaliseren van product content waardoor de klant verleidt wordt om het product aan te schaffen
  • Het aanleggen van product relaties tussen producten onderling om het aantal regels per bestelling te verhogen
  • Het optimaliseren van product content om klanten de juiste keus te kunnen laten maken, en zo retouren en frustratie bij de klant te verminderen.

Hoe werkt een PIM systeem van ConnectingTheDots?

Door de toename van aanbieders en toename van het aantal kanalen (denk internet, social media, verkooppunten) en een steeds veeleisender klant, wordt het belang van goede product content steeds groter. Zeker in de digitale kanalen is accurate en aansprekende product content van levensbelang om je product assortiment gevonden te laten worden in Google en vervolgens de klant te kunnen verleiden tot aankoop. Benieuwd wat ConnectingTheDots voor u kan betekenen? Kijk dan op onze PIM pagina, of maak direct een afspraak.

Tip: Naast het ConnectingTheDots PIM systeem kan ook onze PIMeCommerce oplossing interessant zijn. Waarom? Omdat goede productcontent een voorwaarde is voor succesvolle e-commerce. En voor goede productcontent die conversie verhogend werkt, heb je PIM nodig.

Heeft het PIM systeem ook jouw interesse gewekt en ben je benieuwd wat er allemaal speelt in de wereld van PIM? Lees dan ook eens onze andere blogs: “Product content creatie anders bekeken; wat kan je met toepassingsinformatie?” En “Product Informatie Management in retail en wholesale”.

Zie jij de mogelijkheden voor jouw onderneming en wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag de demo aan.

Veel gestelde vragen over MDM.

  • Wat is een PIM systeem?

    Een Product Informatie Management (PIM) systeem verzamelt en beheert alle productinformatie van een bedrijf, zoals beschrijvingen, specificaties en prijsdetails, op één centrale plek.


    Naast het centraliseren van deze gegevens, maakt een PIM systeem het gemakklijk om productinformatie te verrijken.

  • Voor wie is een PIM systeem

    Een PIM systeem is bedoeld voor bedrijven die veel producten produceren of verkopen, zoals fabrikanten, handelsbedrijven en retailers. Een PIM-systeem helpt deze bedrijven door productinformatie te centraliseren en uniformeren. Dit zorgt voor snellere productverrijking, consistente gegevens over alle verkoopkanalen en een betere klantervaring.



  • Wat zijn de voordelen van een PIM systeem voor mijn team?

    Een PIM systeem maakt het mogelijk om efficiënter samen te werken binnen je team. Door alle productinformatie op één centrale plek te beheren, zijn losse spreadsheets verleden tijd. 


    Met de "Product Information Flow" van ConnectingTheDots PIM wordt samenwerken tussen collega's in je team nog eenvoudiger. Het systeem stroomlijnt productcontent met efficiënte workflows en is flexibel en schaalbaar voor elke bedrijf.

  • Wat zijn enkele functies binnen ConnectingTheDots PIM?

    ConnectingTheDots biedt een PIM systeem rijk aan functionaliteiten om je productbeheer te optimaliseren. Enkele belangrijke functies zijn:


    Inline Editing: Versnelt wijzigingen aan producten zonder dat je naar de gedetailleerde weergave hoeft te gaan.


    Mass Edit: Maakt het mogelijk om  meerdere producten tegelijk te bewerken, zoals het aanpassen van prijzen of specificaties voor meerdere producten tegelijk.


    Genereer productinformatie op basis van AI: Gebruik ChatGPT om je productinformatie te verrijken, inconsistenties te melden en je algehele productcontentscore te verbeteren.


    Completeness Report: Biedt inzicht in de volledigheid van je productinformatie, zodat je snel kunt zien welke details nog moeten worden toegevoegd.


    Ben je benieuwd naar alle functies van ConnectingTheDots PIM? Boek dan vandaag nog een demo!

  • Heb ik een PIM systeem nodig als ik al een ERP systeem heb?

    Om deze vraag goed te beantwoorden, is het van belang om eerst het verschil tussen een PIM systeem en een ERP systeem te begrijpen.


    Een PIM systeem (Product Information Management) richt zich op de kwalitatieve (commerciële) productinformatie. Denk hierbij aan korte en lange productomschrijvingen en specifieke productkenmerken. Een ERP systeem (Enterprise Resource Planning) daarentegen beheert de kwantitatieve informatie over je producten, zoals voorraadstanden en prijzen.


    Waar een ERP systeem vaak wordt gebruikt voor planningen en het optimaliseren van bedrijfsprocessen, wordt een PIM systeem specifiek ingezet voor het beheren en optimaliseren van productinformatie.


    Hoewel er ook in je ERP systeem informatie over je producten staat, is deze informatie meestal niet voldoende om je producten op de markt te brengen. Hiervoor moeten je producten nog verrijkt worden met extra productinformatie in je PIM systeem. In de meeste gevallen is je ERP systeem wel gekoppeld aan je PIM systeem, zodat de informatie vanuit je ERP systeem automatisch in je PIM systeem terechtkomt.


    Conclusie, heb je dan een PIM systeem nodig? Ja, een ERP systeem is namelijk niet ontworpen om kwalitatieve productinformatie te beheren. Een PIM systeem biedt je hiervoor wel de juiste tools, wat uiteindelijk leidt tot meer verkopen.


    Kortom, als je je productinformatie echt naar een hoger niveau wilt tillen, is een PIM systeem onmisbaar.

  • Wat kost een PIM systeem van ConnectingTheDots?

    Een PIM systeem van ConnectingTheDots begint bij 499 euro per maand. De uiteindelijke kosten hangen af van de omvang en complexiteit van je bedrijf. 


    Het is belangrijk om de investering in een PIM af te zetten tegen de voordelen die je kunt behalen. Benieuwd hoe dit voor jouw situatie geldt? Laten we samen bekijken of een PIM-systeem de juiste keuze voor je is.

Arnout Schutte • 1 mei 2023

Ontdek de voordelen van PIM

Plan een vrijblijvend gesprek
met Richard Vriezekolk

Benieuwd naar wat een PIM-oplossing voor jouw bedrijf kan betekenen?
Richard Vriezekolk
laat je graag zien hoe andere klanten succesvol starten, resultaten boeken en een sterke business case opbouwen.

Maak een afspraak
Share by: