Logo ConnectingTheDots

CONNECTINGTHEDOTS

De toekomst van PIM: 3 belangrijke trends
okt 03, 2024

Als e-commerceprofessional weet je als geen ander hoe ingewikkeld productinformatiemanagement kan zijn. Verwachtingen van klanten, razendsnelle marktontwikkelingen en de roep om transparantie leggen een enorme druk op hoe jij je productdata beheert en presenteert. En PIM wordt niet alleen ingewikkelder, maar ook strategisch belangrijker. 


We vatten de ontwikkelingen voor je samen in 3 belangrijke trends: 


Trend 1 - Meer low-code en no-code 

Met low-code en no-code-platforms is het eenvoudiger dan ooit om digitale oplossingen te bouwen, zonder diepgaande programmeerkennis. Daardoor kunnen ook niet-technische medewerkers je PIM-processen verbeteren. Zo word je sneller, innovatiever en flexibeler. 

Wij integreren de mogelijkheden van low-code en no-code in ons PIM, zodat jij nog efficiënter (en, heel belangrijk, zonder ons te hoeven bellen) kunt bouwen aan je dataprocessen en zo continu je concurrenten een stap voor bent met het aanbieden van nieuwe producten en het verbeteren van je gebruikerservaring. 


Trend 2 – API’s worden de sleutel 

Geen enkel bedrijf kan al zijn processen in één enkel systeem draaien. Dus moeten SaaS-systemen communiceren en data uitwisselen. API's (Application Programming Interfaces) worden daardoor steeds belangrijker, want zij verbinden van verschillende online systemen en applicaties. 


Een ‘API-first’ benadering zorgt dat je alleen nog software selecteert die naadloos integreert en communiceert met de rest van je landschap. Zo optimaliseer je je werkprocessen over verschillende applicaties heen en kun je werken met gespecialiseerde software die jouw specifieke uitdagingen oplost. 


Voor je PIM betekent dit, dat je een pakket moet kiezen dat data makkelijk en snel binnenhaalt uit allerlei bronnen, verrijkt en vervolgens kan doorgeven aan iedere andere applicatie. Dat zijn natuurlijk je sites en apps, maar ook marketplaces, optimalisatie-algoritmes of externe klanten voor jouw data. 


Trend 3 - De waarde van productinformatie neemt toe 

Kopers willen steeds meer weten over je producten. Door de groeiende aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid neem de roep om transparantie toe. Waar komt het product vandaan? Wat is de impact ervan op klimaat en maatschappij? Er is grote vraag naar een ‘productpaspoort’: een standaardset met alle relevante informatie over een product. 


Kun je zo’n paspoort niet laten zien, dan leidt dat tot wantrouwen. Zeker als je in je communicatie duurzaamheidsclaims doet, want dan ligt de beschuldiging van ‘greenwashing’ op de loer. Betrouwbare, gedetailleerde en kwalitatief goede productinformatie is de beste manier om dit tegen te gaan.

Hoe zorg je dat je snel kunt reageren, flexibel blijft en je data efficiënt beheert?


Hoe zorg je dat je snel kunt reageren, flexibel blijft en je data efficiënt beheert? Bijblijven met deze 3 trends is niet het hele antwoord, maar wel een belangrijk deel ervan. Wil je meer lezen over PIM als proces en wat wij erover geleerd hebben in de decennia dat we aan e-commercesystemen werken? Ons nieuwe e-book geeft je 5 belangrijke lessen over het optimaliseren van je processen, het verbeteren van je klantervaring en het voorblijven van de concurrentie.
Download het nu

Arnout Schutte • okt 03, 2024
Share by: