Logo ConnectingTheDots

CONNECTINGTHEDOTS

Hoe organiseer je product content creatie voor een groter assortiment?
1 juni 2023

Goede productinformatie is opgebouwd uit diverse soorten data. Zoals een omschrijving, USP’s, afbeeldingen en producteigenschappen. In het geval van grotere productassortimenten, wordt het al snel veel werk om alle producten te voorzien van aansprekende product content die de potentiële klanten overtuigen.

Ik krijg vaak de vraag hoe een organisatie hier het beste mee om kan gaan. Lost een PIM oplossing dit wel “even” op? Is het een oplossing om de groep mensen dat zich bezighoudt met productinformatie uit te breiden?


Wat is nou precies de juiste product content voor je merk?

Van belang zijn een aantal zaken. Het eerste punt spreekt eigenlijk voor zich. Het begint er namelijk bij om te kijken welke type data onderdeel moet uitmaken van de productinformatie die wordt samengesteld. Er zijn twee invalshoeken belangrijk:


  • Welke product content motiveert een klant om tot aanschaf over te gaan? (Denk aan een omschrijving? Welke eigenschappen. Informatie over toepassing, enzovoort).
  • Welke product content is nodig binnen de organisatie? (Denk bijvoorbeeld aan productinformatie voor logistiek en rapportage doeleinden).


Wanneer er een format voor product content (de golden record) wordt opgesteld wat hieraan voldoet, heb je een goede meetlat voor de definitie van productinformatie in je eigen organisatie.


Hoe maak je die product content dan?

Als tweede punt loont het de moeite om in kaart te brengen hoe de digitale product content tot stand komt. Wordt een nieuw product “geboren” doordat dit product handmatig wordt aangemaakt in een systeem? Of wordt een nieuw product automatisch aangemaakt in een systeem? Dit laatste door bijvoorbeeld een prijslijst van een leverancier met daarop nieuwe producten in te lezen in een PIM systeem of ERP oplossing. Van belang is ook na te gaan of er andere bronnen beschikbaar zijn die kunnen helpen bij het vergaren van productinformatie in de branche waar je actief bent. Zoals in GS1 voor food en DIY, CNET / Icecat voor elektronica en TecDoc voor de automotive branche.


Meer weten over product content?

Ben je benieuwd naar manieren om je product content te optimaliseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag een demo aan.

Arnout Schutte • 1 juni 2023

Ontdek de voordelen van PIM

Plan een vrijblijvend gesprek
met Richard Vriezekolk

Benieuwd naar wat een PIM-oplossing voor jouw bedrijf kan betekenen?
Richard Vriezekolk
laat je graag zien hoe andere klanten succesvol starten, resultaten boeken en een sterke business case opbouwen.

Maak een afspraak
Share by: